Driva företag/ webshop

Hitta din nisch.

Har skrivit några gånger om hur hittar man produkter till en webshop,  internetbutik.
Du kan läsa mera om det här , här och här (länkar öppnas i nya fönster). Här kommer en viktig sak som du skall tänka på: hitta din nisch – starta inte likadan webshop som tusentals andra har redan gjort. Begränsa dig till din nisch. Vad är en nisch? För dig som inte vet: I affärsspråk en nisch är det ett begränsat verksamhetsområde som ett företag/ du kan specialisera sig i. Samtidigt som du ringar av konkurrens.
Som exempel kan vi säga att du har bestämt dig att jobba inom elektronik. Men elektronik är mycket: TV aparater, DVD, bio hemma, datorer, tillbehör, telefoner etc, etc. Men du klarar inte sälja allt – det är inte bra idée försöka sälja allt. Det finns redan butiker som gör det. Som kämpar för att sälja…
Men ok, du bestämmer dig att sälja endast mobiltelefoner. Du tror att du har begränstat dig mycket men… – hur många säljer idag mobiltelefoner? Kämpar för att sälja… Kommer du att skapa en till webshop med mobiltelefoner? Hur hittar du kunder? Dina kunder kan lika bra handla hos dig, hos X och hos Y. Ni kommer att ha likadana internetbutiker. Ni kommer att konkurrera, ni kommer att kämpa…

Och tänk dig – du som kund – orkar du bläddra dig genom t.ex 150 st mobiltelefoner i en butik – alla som finns idag på marknaden för att välja den du vill ha? Läsa recensioner, innehållsförteckningar, titta på bilder?  Inte jag i alla fall, och inte många heller. Men om du begränsar dig till Sony Ericsson eller Samsung, eller Nokia telefoner t.ex – till ett märke?
Och ännu vidare – till Samsung telefoner med erbjudanden från en endast operatör? Kolla på Google Keyword Tool hur många letar efter mobiler från Nokia, Sony Ericsson etc, hur många söker efter den ena operatören och den andra. Välj vad du tycker att det är rätt och bäst.

Så här skapar du en kundkrets som letar just efter ett viss märke hos viss operatör, du kan bli expert inom detta område och sälja mycket mera kunskap inom det, istället för att vara tvungen veta lite av varje – lite av varje är inte bra. Du måste bli expert för att kunna sälja bra. Då kunderna kommer till dig för att de vet att du kan ditt jobb, informationen sprider sig – att det finns en butik som har just de här telefoner, som ger råd, som har kunskap, som vet vad de gör. (Du måste marknadsföra dig också – men det är en annan sak för en annan gång). Du kan inte få alla kunder, få dem som du kan.

Idag måste vi begränsa oss för att bli bättre – tänk att Apple har endast en telefon – Iphone. Ja, du kan välja olika modeller – men det är fortfarande en Iphone. Och det verkar inte att Iphone har för lite produkter inom mobiltelefoni att sälja. Så lite att de kan inte tjäna pengar eller? Tänk på det… och hitta din nisch.

Föregående inlägg

Planering, koncentration och fokus.

Nästa inlägg

Skulle du vilja ha en till butik?