Driva företag/ webshopStarta webshop

Hur mycket kan jag tjäna på webshop?

Svaret  är: det bero på.

Det finns två varianter på att sälja – inte bara sälja online men fysisk också:

1. Sälja billigt till många kunder
2. Sälja dyrt till få kunder

Det optimala skulle vara: sälja dyrt till många kunder, men detta kan bli en mera avancerat uppgift så vi begränsar oss till de två punkterna.

Jag avråder sälja billigt små saker. Varför?

Låt oss göra en analys.

Du bestämmer dig att du kommer att sälja små t.ex elsaker i din butik. T.ex. skruvar, kablar, kontakter, batterier, uttag etc. Låt oss säga att i genomsnitt en produkt kostar 25 kr. Minus moms = 20 kr . Minus inköpspris = 10 kr.

Vad måste du göra nu för att få de 10 kr?
– beställa den här produkten från leverantören,
– ta bilder, kanske göra om de i någon bildprogram,
– räkna ut pris på produkten,
– lägga in den i webshoppen,
– lägga in i webshoppen bilder på produkten,
– beskriva produkten i webshoppen,
– lägga in i något logistik/ lagersystem – räkna

Nu har någon köpt din produkt  – nu är det bara skicka.
Vad innebär: bara skicka?

Du får ett mail att någon har lagt en beställning i shoppen,
– du måste ta emot mailet, öppna, läsa, skriva ut,
(det kommer att finnas kunder som kommer att ställa frågor innan de köper – de kommer att fråga om produkten, om hur man beställer, hur man handlar, hur man lägger en beställning – du måste svara på de frågorna på det bästa sättet – du kan inte svara bara ok; och hur lång  tid tar det att svara ordentligt på ett mail?)

Du måste göra sådan noggrann analys – kolla hur mycket tid behöver du, och hur många moment.

-du måste gå till ditt lager, hämta produkten,
– ta fram förpackning, packa rätt och ordentligt,
– skriva ut faktura / följesedel (ibland aktivera faktura först)
– kolla andra betalningar: om kunden har betalat eller hur kommer att betala,
-skriva när adressen på förpackningen eller skriva ut en adressetikett,
-åka till Posten eller om du har avtal boka Postens/ DHLs etc. hämtning,

Räkna tid – hur mycket tid behöver du för att gå genom alla de moment?

En del försändelser kanske går sönder på vägg till kunder, en del försvinner om du skickar som brev…,en del kunder skickar tillbaka för att de är missnöjda med produkten eller utnyttjar öppetköp.
Då kommer det än del kostnader som du måste täcka. Skall du jaga transportören och skriva reklamationer eller struntar du i ej levererade försändelser? Om du skickar som vanligt brev går inte att spåra och du vet inte om kunden har fått verkligen.
Men små saker går nästan endast skicka med Post – allt annat blir för dyrt.

Dina brev blir kanske skrymmande ibland – folk slarvar bort avier att hämta på utlämning ställe, du skall ringa ditt, söka försändelsen. Ringa tillbaka till kunden. En del hämtar inte sina postförskottsförsändelser – det innebär kostnader för dig och tomt tid.

Att ta hand om en kund kan ta mycket tid ibland – för att du skall tjäna 10 kr.

När vi splittrar allt det kan vi säga att ta emot order, packa, skicka, svara på frågor tar ca 20 min. 20 min för en produkt som du tjänar på 10kr.

Men du måste också beställa ny varor, hitta nya produkter, åka på mässor, utveckla företag, marknadsföra, skriva på butikens blogg och ha tid för familjen…

Tre produkter per timme: 3 * 20 min = 30 kr per timme.

Du måste sälja 1000  produkter för att tjäna 10.000 kr.
1000 produkter delar man per 30  dagar i månaden =  ca 33,4 produkter per dag
33,4 produkter dagligen * 20 min för varje produkt = 680 minuter = 11,3 timmar

Är du beredd att jobba 11,3 timmar per dag för att tjäna 10.000 kr förre skatt?

Så sälj inte små och billiga saker.
Räkna ordentligt kostnader och tid innan du börjar sälja.

Du kan gärna göra en liknande analys med en dyrare  produkt.
Vad blir det för skillnad?

 

Föregående inlägg

Vad är SEO - Sökmotoroptimering ?

Nästa inlägg

Strunta i SEO, koncentrera dig att sälja...