Driva företag/ webshop

Organisera ditt arbete

Obesvarade mail.
Produkter i butiken som är inte beskrivna.
Varor som saknas på lager och är ej beställda.
Liggande bokföring från några månader tillbaka.
Pappersarbete som ligger på skrivbordet och skriker.
Obetalda fakturor?

Ser din vardag ut så här?

Och det blir bara värre och värre med varje dag, för att du blir aldrig klar.
Konsekvenser?

Du mår dålig.
Du är trött.
Du hinner inte med något.
Försäljning sjunker.
Du ser ingen utväg.
Du blir less helt enkelt på att ha en webshop.
Men det gäller alla jobb – inte endast försäljning via en webshop.

Då är det hög tid för att städa mentalt ditt skrivbord för att oavslutade saker sugger energi från dig – energi som du behöver.
Du hoppar från det ena ärende till det andra – försöker svara på några mail, göra ordning med åtminstone några papper och fixa lite bokföring!
STOP!
Vet du att det är väldigt oeffektivt  göra lite av varje? Du förlorar viktiga minuter för att ställa om sig från det ena saken till det andra och blir aldrig klar med något.

Ta en lapp och skriv allt på den som rör sig i ditt huvud som du är inte klar med.
Alla ärenden i ditt företag som är oavslutade, som belastar ditt vardag och drar ner på energi.

Gå genom allt och markera med stjärnor det som är viktigast och har stor betydelse för  ditt företag t.ex. – att svara på viktiga mail som kan leda till försäljnig. Betala fakturor för att slippa påminnelseavgifter och räntor eller att skriva en offert som kan leda till en bra försäljning – ( max 2 stycken).

Sedan ta alla andra ärenden och markera de från A till Ö ( om du har så många) – från de viktigaste till mindre viktiga.

Ta en sak i taget och avsluta den – först de två markerade med stjärnor, sedan de från A till Ö.
Börja inte med den andra innan du är inte klar med den första. Koncentrera dig på en sak i taget!

Du kommer att märka att du mår bättre när du ser att saker försvinner från ditt skrivbord som gjorda.
Du kommer att känna behag att högen minskar och saken blir gjorda.

Kom ihåg – en sak i taget. Organisera ditt arbete bra!
Och skaffa inte nya ärenden innan du blir klar med de på din lista.

Lycka till!

Föregående inlägg

Domännamn

Nästa inlägg

Varför vill du ha en webshop?