Satsa på bra texter i din webshop
Här har jag skrivit om att innehållsrika texter är bra för att Google kommer att skicka mera besökare till din sida.
Men inte bara därför måste du satsa på bra texter och beskrivningstexter på produkter i din webshop.
Många grossister erbjuder eller du har möjlighet att hämta deras beskrivningstexter på produkter.
Perfekt – tänker du – då har man färdiga beskrivningstexter och man sparar mycket tid för att skriva nya.
Men tyvärr det är inte nåt bra idé att kopiera de här texterna…
Varför? Skall du fråga.
Tänk att du är inte den enda återförsäljare hos den här grossisten…
Skriv texten: ”Luna – vackert kort nattlinne i rosa satinpolyester med svarta spetsdetaljer.” i sökmotorn Google eller gå direkt här och se hur många har använt samma text – text från Luna – en självklart bästsäljare som jag säljer som grosssist till många butiker.
Men hur ser på detta farbrorn Google? Hm, han tycker inte om det tyvärr. Tycker inte om sidor som är kopierade med samma text och avslår sådana sidor från sökmotorn.
Så kopierar du en text som redan finns på en eller dessvärre flera sidor strafar duu dig själv tyvärr. Google tar inte på allvar din sida..
Så tänkt vad är bättre – kopiera texten och bli straffat av Google eller lägga lite tid på att skriva en bra beskrivningstext till din produkt som är intressant för kunden, har innehållsvärde och kanske t.o.m är rolig?
Lägg lite tid på beskrivningar – bearbeta produkten ordentligt – vad som är viktigt för konsumenten i produkten? Vad vill du lyfta fram? Vad konsumenter letar i produkten? Vilka nyckelord i produkten vill jag satsa på och visa för Google att dem är viktiga?
Upprepa de 2-3 gånger i texten. Skriv i fet still eller t.o.m som rubrik, länka till orden från din blogg, en annan sida i butiken eller från en annan websida. Visa att de orden är viktiga!
Och du vet att de texterna är dina, tillhör dig, du har lagt jobb och ditt själ i dem. Så du kan skriva någonstans i webshopen att texterna tillhör dig och det är förbjudet att kopiera dem.
Då och då kan du göra en kontroll i sökmotorn med en del av texten som jag hade visat med Luna nattlinne och se om någon annan hade lånat din text.
(Du ser här att jag har länkat till Luna i min butik – om sådana länkar kommer vi att prata senare när vi tar på tapeten sökmotoroptimering)
2 Kommentarer