Mera socialt företag utan Sociala Medier.
Har man glömt idag vad betyder ordet ”socialt”?
Man pratar om Sociala Medier och att där skall man skapa kontakter, och där skall man prata med folk och vara social…
Bara där? Och resten? Något som kallas för service, försäljning, presentationer….
Ja, Sociala Medier ger större utsträckning och du kan skapa mera och bredare kontakter men glöm inte det som ligger utanför Sociala Medier.
Du har fortfarande kunder som kommer till dig via din sida, eller via andra sidor, annonser, som rekommendation från andra kunder – glöm inte dem.
Du har en databas med kunder som har handlat tidigare – kanske en gång bara – för länge sedan….
Glöm inte att de är redan dina kunder, så glöm inte dem i jakten på de nya.
Du har en lista med mailadresser.
Brukar du göra utskick? I form av: Nyheter vecka 19?
Nej – sådana nyheter läser folk inte idag. Hamnar det inte direkt i Skräppostmappen då hamnar det i Borttaget kort efter. Man öppnar inte längre meddelanden med tråkiga ämnen.
Skicka någon gång något annat.
Spela in en film med presentation på dina produkter och lägg den på YouTube. Och skicka en länk till dina kunder, och märk meddelande med något intressant t.ex.: ”Filmindustri bättre än i Bollywood” eller något annat galet.
Gör en tävling med priser som är mer kreativa än: ”Vinn ett presentkort på 5000 kr i vår butik”.
Låt folk designa er ny logotyp och låt första priset vara att bästa logotypen blir verkligen använd. Skapa en lista med 20 top och lägg ut på sidan folkets design. Släng i på köpet ett presentkort som bonus men du märker det själv – det är inte presentkortet som folk är ute efter i den här tävlingen… – det är beröm, det är glädje, det är vilja att vara med något som är viktigt…
Har du en fysisk butik som står tom på kvällen – bjud dina bästa kunder på en vinprovning i samarbete med en vinklubb. Tala om att du gör en till provning om en månad och bjuder alla som handlar för x hundra/ tusen kronor under perioden – tryck inbjudan som alla som handlar får…. – skicka utskick till alla och berätta om det i tid…, påminn om det en gång till senare och en gång till… en månad har 30 dagar och tiden går fort och alla har vi så mycket att tänka på…
Bli kreativ, bli annorlunda än dina konkurrenter, bli social med dina kunder och för dialog med dem utanför Sociala Medier också.