BesökareDriva företag/ webshopMarknadsföring

Vilken livechatt ska man välja?

En livechatt strävar efter att bygga upp den kundkontakt som finns via fysisk butik för personer som driver online företag eller rör sig inom e-handel och driver webbutik. Detta är gynnsamt för säljare såväl som kund eftersom man kan etablera en god relation direkt över internet. Det finns många olika vägar att gå gällande livechatt, exempelvis så kan man tala och skriva med kunder, men även videochatta eller mejla. Vilken typ man väljer kan till stor del bero på vilken typ utav onlinetjänst man utför eller beroende på webbutik samt preferenser. Vill man ha väldigt nära kontakt med sina kunder väljer man kanske telefonkontakt och livechatt istället för e-post och mejl, eftersom detta kan ta betydligt längre tid och inte känns lika personligt som aktivt interagerande i realtid.

När man har kommit till det stadiet då man vill börja använda sig utav en livechatt för sin hemsida så står man inför ett svårt val. Det finns många bra livechattar att välja medan, och alla erbjuder olika saker gällande exempelvis integrationer med social media, värdmiljö, pris och mycket mer. Det är optimalt ifall din livechatt erbjuder alla, eller har just det alternativ som du söker för din hemsida och som passar dig och dina kunders behov. Försök tänka ur kundens perspektiv – hur vill du som kund kunna röra dig och ta kontakt på en hemsida genom livechatt? Nedan följer en rad olika alternativ för livechatt, samt vad respektive livechatt har att erbjuda dess kunder.

Tawk.to – Helt gratis och bra för nybörjare

tawk.to en hemsida som erbjuder gratis livechatt. De menar på att det ska vara gratis för alla att nå ut till deras kunder och chatta med dem genom deras tjänster. De erbjuder dessutom otroligt snabb och effektiv uppsättning av livechatt och låter dig tala med besökare direkt. Därefter finns det möjligheter till statistik och information kring utförda livechatter. Man kan genom statistiken enkelt ha koll på historik och följa utvecklingen hos hemsida och livechatten i sig själv. Vet man hur man ska analysera sin statistik kan man använda den till sin fördel och enklare styra över chatt och kundbemötande på ett effektivt sätt. Eftersom tjänsten dessutom är gratis så skulle man enkelt kunna tro att priset för detta egentligen är i form utav reklam – men så är inte fallet. Förvånansvärt nog så har tawk.to ingen reklam i deras chatt eller de tjänster som de erbjuder genom sin hemsida. Ytterligare en bra sak med tawk.to är att man kan använda systemet genom sin mobil – svara dina kunder när som helst, var som helst och på vilken enhet som helst. Att inte behöva vara bunden till datorn när man hjälper kunder kan vara guld värt, speciellt ifall man inte har tillgång till dator under en viss tid men endå behöver kunna hålla kontakt med sina kunder och hjälpa dem via en livechatt på surfplatta och mobil. Utöver dessa smarta funktioner så finns det även genvägar och kommandon som man kan använda i sin chatt hos tawk.to (som hos de flesta andra betal-livechatter) för att effektivisera sitt chattande ytterligare.

Olark – Erbjuder många funktioner men kostar en del

Olark erbjuder en typ utav livechatt i realtid som är tänkt att förbättra relationen till kunder och se till att ge så snabb och effektiv hjälp som möjligt för att inte förlora otåliga potentiella kunder som kanske annars vänder sig till andra e-butiker. Olark har därför utvecklat ett ytterst effektivt sätt att prata med kunder för både försäljning och support. En utav de absolut bästa egenskaperna är att tjänsten som Olark erbjuder dessutom är otroligt enkel att använda. Just Olark fokuserar på att lösa kundernas problem innan de har en chans att klicka bort och ge kunderna de svar de behöver omedelbart, samt få kraftfulla insikter om vad de vill ha för slags kundrelationer som varar. Olark har dessutom kraftfulla och effektiva funktioner för att ge dig tillgång till besökare och deras beteenden. Olakr strävar med andra ord efter att göra så att ditt företag (och din webbplats) ser bra ut och se till så att dina kunder kommer tillbaka igen efter en bra kundtjänst-upplevelse. En fördel med Olark är att de ger dina kunder chansen att betygsätta den hjälp de har fått och recensera din chatthjälp, så att du ständigt kan förbättra din livechatt och din kundkontakt. Det är dessutom enkelt att kategorisera chatter och rikta in sig på vilken chatt som din kund behöver skickas till för att få rätt hjälp. Detta kan göras genom att kunder som går in på vissa sidor skickas till en specifik chatt när de vill ha hjälp, vilket är otroligt smidigt.

Livechat – Integration med Facebook Messenger

Livechat fokuserar på att ge möjligheten till livechatt som alternativ till telefon och e-mail. Många kunder är otåliga och vill inte sitta i telefonkö eller vänta på svar till sin mejl-inbox som aldrig tycks komma. Just därför behövs livechatt för de flesta stora webbutikerna. Med Livechat så är det otroligt enkelt att komma igång och sätta upp sin livechatt, vilket underlätta får många egenföretagare och alla som vill komma igång fort med en livechatt till sin webbutik. Man kan dessutom själv anpassa sin chatt efter hur man vill att den rent visuellt ska se ut, så att den passar perfekt för din hemsidas tema och webbutikens redan existerande layout. Ytterligare en toppenfaktor med Livechat är att man kan ställa in så att chatten blir ett frågeformulär när chatten är offline av någon anledning. På så vis känner kunder att de fortfarande kan få den hjälp som de behöver även om chatten är tillfälligt offline. Livechat tillåter dig dessutom att se mer detaljerad information kring den kund som du talar med. Du kan till exempel se vilken produkt som kunden har kollat på och vilka sidor de har besökt på webbutiken för att enkelt kunna hjälpa till och förstå vad kunden söker efter på just din e-butik. Att anpassa sig efter kunden på detta vis är otroligt viktigt, och Livechat get utrymme för detta genom deras tjänster. Precis som Zendesk så har Livechat dessutom alternativ för dig som vill integrera din livechatt med social media för att nå ut till fler kunder på ett enklare sätt. Exempel på social media som man kan integrera sin chatt med är Twitter, Facebook och Google+. Detta gör så att dina följare enkelt kan ställa frågor när de funderar på att handla – och det är dessutom bevisat att folk handlar mer efter en chattkonversation.

Snap Engage – Enkelt att byga bottar

Precis som Livechat så är Snap Engage inte långt efter när det kommer till att integrera och anpassa chatten efter hemsidans layout och dina behov som webbmaster. Snap Engage lägger dessutom ner mycket tid och energi på att assistera dig som kund genom deras egen support och deras livechatter. De lägger stor vikt vid att mänsklig kontakt och kommunikation är nyckeln till en framgångsrik affär och är alltid ett vinnande koncept. Folk är trötta på att alltid mottas av botar och robotstyrda funktioner som inte kan tillgodose deras behov. Just därför vill Snap Engage lägga ner krut på att förbättra situationen för alla näthandlare genom deras livechatter. Det ska dessutom vara enkelt att som kund hos Snap Engage kunna ge sina egna kunder den kontakt som de vill kunna få när de handlar online. Det är utan tvekan ett vinstgivande koncept som tilltalar alla som någon gång haft frustrerande problem med telefon och chatthjälp som styrts indirekt utav odugliga botar.

Zendesk – Erbjuder mycket mer än bara livechat

Zendesk är en livechatt som är så mycket mer än bara chatt. Förutom att det erbjuder denna uppenbara tjänst, och en väldigt effektiv sådan, så tillåter de dig även att integrera med andra tjänster samt social media och ger dig även tillgång till statistik och annan information gällande chatthistorik och andra faktorer som spelar stor roll i hur din hemsida och dess chattfunktion utvecklas. Du kan dessutom använda dig utav exempelvis Facebook och Paypal i en kombination med din livechatt för att underlätta kommunikation samt betalning med kunder. Ett populärt chatt och kommunikationsmedel är onekligen messenger via Facebook, eftersom de flesta kunder redan använder Facebook varje dag. Genom att söka sig dit dina kunder finns så är du som e-butik så smidig och lättillgänglig som möjligt. Social media är onekligen det bästa stället att söka sig till i detta syfte. Som företag på Facebook och messenger så kan du ge realtidsstöd till dina kunder över chatt genom Facebooks populära meddelandetjänster samt deras messenger app. Konsumenterna kan välja att få orderinformation via Messenger och använda programmet för att direkt kontakta företag för snabba svar. De kan exempelvis ändra en order eller lägga en ny. Allt detta ingår i de funktioner som drivs av Zendesk för att underlätta kommunikationen mellan dig och dina kunder genom bland annat Facebook.

Föregående inlägg

Så här spelar du säkert på ett Bitcoin Casino

Nästa inlägg

Hur hittar jag bra sökord?

2 Kommentarer

  1. Agnieszka / LiveChat
    på 4 augusti, 2015 vid 10:06

    Hello,

    thanks for mentioning our tool, we really appreciate it! Could you please change the name of it to ”LiveChat” in your article? ”Livechatinc” is only our website address, ”LiveChat” is a proper name of the tool.

    Thanks a lot!

    Agnieszka / LiveChat

  2. på 13 oktober, 2015 vid 10:33

    Tack Jaroslaw än en gång för en riktigt nyttig och viktig artikel!
    Givetvis måste ju vi passa på att hänvisa till LiveAgent.se. En chatt som är på svenska, utan bindningstider, anpassad design och dessutom med svensk support!