ProduktSociala MedierStarta webshop

Är min produkt bra att sälja på Internet?

Har fått en fråga från en kund som jag vill svara på här. Eftersom det är flera som kan få nytta av det här svaret.
Och det gäller inte endast den här produkten som jag nämner här. Det kan handla om andra produkter också. Tänkt stort och bredd, försök resonera dig fram till andra eller liknande idéer som kan gälla just din produkt.

”Jag funderar på att börja sälja heminredningsprodukter, lampor, väggdekor, tavlor, kuddar m.m.. Vad tror du om att sälja sådana produkter på nätet?”
Idag finns det många inredningsbutiker på Internet. Det är ganska populära och trendiga produkter som kan säljas lätt eftersom de är trendiga.

Men vi kan bara tro det. Vi måste undersöka och kolla alla för- och nackdelar.

Jag rekommenderar alltid att sälja en produkt som är unik fast som människor behöver (först är bäst), men eftersom det kan vara svårt att hitta sådana produkter måste vi vända på myntet och kolla vad som är positivt med produkter som du skulle vilja sälja.

1. Vi kollar trender om produkterna är populära bland folk idag och under senaste månaderna – och det gör vi på Google Trends här.
(Om produkterna ligger lågt eller trenderna minskar, bättre om vi glömmer produkten och hittar något annat).

Vi kollar på: ”inredning”

google >trends
Följ Google Trends

Vi ser att det är ganska jämt under sista åren men trenderna minskar lite april -maj som vi ser på nästa bilden.

 

Google Trends
Du ser när trenderna minskar

Det är inte någon större katastrof för att minskning är inte stor men frågan finns åt vilket håll kommer det att gå? – Förra året i maj var det lågt också och sedan gick upp efter sommaren igen. Men fortsätt och kolla trenden.

2.Kolla dina konkurrenter – vad säljer de idag och på vilket sätt. Kan du vara bättre än de?
Den punkten är jätte viktig, den kan avgöra om du lyckas eller misslyckas.
Många konkurrenter betyder att marknaden finns, kunderna finns och det säjls mycket av sådana produkter. Men om du blir bara en till av konkurrenterna och säljer precis på samma sätt som dem, då kan du bara slåss om kunderna på det eller andra sättet, spedera pengar på reklam och få måttliga eller inga resultat.
Ha koll på dina konkurrenter, kolla på vilket sätt jobbar de, hur fungerar deras butiker och gör samma sak + ännu bättre. Detta ”bättre” kan avgöra att du lyckas, att du drar kunderna till dig, för att du kan erbjuda bättre vilkor, bättre service, bättre, roligare eller mer professionell sätt att sälja.

3. Tänk genom vad kan du göra bättre än dina konkurrenter. Kom ihåg:  Nyckel till framgång är göra allt bättre än dina konkurrenter.

4. Hur kan du utveckla vidare din produkt? Finns det möjligheter till det? Klarar du det själv eller behöver du resurser?

5. Marknadsföring – detta är väldigt brett ämne. Hur kan du göra bättre marknadsföring än dina konkurrenter? Kolla var annonserar dina konkurrenter, vilka reklam har de, finns de på Sociala Medier?
Idag finns det oändliga möjligheter med att marknadsföra din butik, dina produkter och dig själv på Internet – på ett bättre sätt än alla andra gör det – om du har kunskap i det.

Och inredning är en väldig bra produkt att marknadsföra på Internet. Satsa på bra bilder – men inte endast produktbilder, inredningsbilder med idéer och inspiration – något kanske som dina konkurrenter saknar. Tänk på IKEA – vilken inspiration för du när du besöker deras små rum i butiken… Du ser att många produkter passar med varandra, skapar harmoni och då måste du köpa det också för att det matchar… Din försäljning kan öka mycket med att ha sådan smart galleri med matchande produkter – och hållaa den levande också…
Tänk på Youtube – du kan lägga där inredningsbilder med musik som ökar känslor. Inredning är ett område som ökar känslor – och du kan utnyttja det.

6. Tänk väldig noga på marknadsföring genom Sociala Medier. Inredning är bilder och Facebook, Pinterest, YouTube, bloggar använder mycket bilder – där kan du göra mycket – det är bara fantasi som sätter gränser och dina fotografiska kunskaper.

Och varför inte skapa först en kundgrupp innan man öppnar en webshop? Jag hade skrivit om det redan igår här.
Hur kan man göra det…?

Tänk inredning… Hur många gånger har du hamnat på Internet på bloggar med underbara inredningsbilder, saker som du skulle vilja ha själv, vackra produkter, stylade rum och hela hus, balkonger, kök, badrum, Fina färger, matchande produkter, makalösa rum. Bloggar som har tusentals besökare som avgudar de fantastiska bilderna och de ljuvliga produkterna.
De har redan kunder om de skulle starta en webshop. Deras läsare är deras kunder – för de är intresserade av inredning.
Var någonstans skall du hitta dina kunder när du öppnar en webshop och varför skall de handla hos dig?

Skapa en sådan blogg innan du startar en webshop – kolla först om det finns intresse, samla där dina potentiella kunder. Och sedan allt blir det mycket enklare….

 

 

Föregående inlägg

Business är enkelt

Nästa inlägg

Vad skall du tänka på när du bygger din business.