Använd Facebook i din marknadsstrategi
Tack alla som har svarat på den senaste enkäten!
De som har inte svarat ännu kan göra det fortfarande HÄR för att påverka vad skall vi lära oss här om Sociala Medier.
De flesta av er använder Facebook av alla Sociala Medier och skulle vilja få mera information om Facebook.
På andra plats i önskan om kunna mera om kommer Google+
Men vi börjar här och nu med Facebook.
Idag många företagare – båda små och stora underskattar Sociala Medier men det vad händer på Internet senaste tiden visar att Sociala Medier skall få en stark plats i varje marknadsstrategi för att öka företagets intäkter.
Den största och den viktigaste just nu är Facebook.
Varför?
De senaste åren Facebook ökat stort.
Idag har Facebook 901 miljoner användare.
Varje dag loggar in 526 miljoner användare och spenderar online ca 55 minuter per dag.
I Sverige har Facebook 4,6 miljoner användare och ca 50% loggar in varje dag – inte illa eller hur.
4,6 miljoner potentiella kunder – endast i Sverige. Och om du säljer internationellt ännu mer.
Med Internet har värden krympt, med Sociala Medier har krympt ännu mer.
Och varför skall du och ditt företag inte utnyttja det?
Varför skall du inte presentera dig, ditt märke, skapa relationer?
Facebook är idag det mest besökta platsen efter Google.
Men med den här skillnaden att besöka Google är väldigt anonymt. På Facebook kan du skapa relationer, trogna besökare och kunder. Föra dialog med konsumenter, ställa och få svar på frågor.
Har du inget konto på Facebook ännu? Skapa ett. Det är enkelt.
Du skapar först ett privat konto – du kan ha endast ett konto på Facebook.
Sedan startar du en sida för ditt företag, ditt märke. Du kan ha flera sidor som företagssidor. Du kan kalla din sida för företagsnamn, eller märke, eller webshopsnamn – det, som du vill marknadsföra.
Öppna inte konto direkt som ett företag! Det är ett misstag som en del företagen gör. Det skall man inte göra och i fortsättningen kan skapa problem och krångel.
Facebook ger möjlighet att skapa kommersiella företagssidor för att presentera företag, bedriva samtal med kunder och konsumenter, med möjlighet att följa statistiken som är viktig när man driver ett företag – därför behöver du inte krångla till och skapa direkt företagskonto som privat konto.
Men Facebook och Facebookssidor är inte för att sälja direkt.
Platsen är för att skapa relationer som kan leda till försäljning.
Ja, Facebook och alla Sociala medier handlar om att skapa relationer och inte endast begränsa sig till dem som vi redan känner. Vi kan ”träffa” många människor med samma eller liknande intresse som t.o.m kan leta efter den produkt eller känns som vi erbjuder.
På Facebook kan du använda text, bilder, video och länkar som ger stora möjligheter att göra din sida dynamisk, levande och intressant för publiken.
I nästa inlägg mera om Facebook.