BesökareDriva företag/ webshopMarknadsföringMarknadsföring på BloggarMarknadsföring på FacebookMarknadsföring på Google+Marknadsföring på InstagramMarknadsföring på PinterestMarknadsföring på TwitterSociala MedierSökmotoroptimering

Att marknadsföra en webbshop

Det finns många olika vägar att välja när man skall marknadsföra sin webbshop. Det allra bästa sättet är att använda sig av sökmotoroptimering, även kallat SEO. Men det finns otroligt många andra metoder som också är väldigt bra. Men vi brukar rekommendera sökmotoroptimering eftersom det är långsiktigt.

Sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering handlar om att förbättra webbshoppen så den syns så högt som möjligt i sökresultat på Google. Det finns många metoder för att optimera och det är därför vi har  samlat några bra artiklar som kan hjälpa er att komma igång med det:

Ad-Words

Denna tjänst kan hjälpa till att driva rätt typer av kunder till din webbshop. Det ger dig möjlighet att se vilka användare som har besökt din hemsida, så att du enkelt kan ta kontakt med dem för vidare arbete med din försäljning. Genom att mäta och följa upp varje besök på din hemsida kan du få en effektiv statistik som anger hur väl du har lyckats med din marknadsföring av sidan. Detta ökar i sin tur kvalitén hos dina besökare. Ju fler rätta kunder i rätt målgrupp som besöker din hemsida, desto större är chanserna att få potentiella kunder.

För att få ett så högt besökarantal som möjligt att besöka din hemsida bör du kontinuerligt arbeta med ditt AdWordskonto. Du betalar trots allt per klick, vilket innebär att den eventuella besökaren i möjligaste mån kan bli din kund så att du skall kunna tjäna pengar på tjänsten. Det finns mycket som spelar in på hur du skall lyckas få nya kunder genom denna tjänst. Detta kan vara hur mycket du betalar per klick, vilken typ av position som du köper, vilket utseende landningssidorna har, eller vilken tid på dygnet som du budar olika summor beroende på valet av dina sökord.

PTC

Ett annat sätt är att köpa klick genom PTC-sidor. Det går till så att man köper ett paket bestående av ett antal gånger som din hemsida visas hos en värdsida, där besökarna ser en kortfattad beskrivning av din hemsida. När besökaren klickar på din annons får denne en mindre ersättning som betalas av dig.

Ju längre din hemsida visas, desto högre belopp tjänar besökaren för att han eventuellt skall köpa din produkt eller till exempel registrera sig under ditt namn. Denna tjänst ger dock en begränsad marknadsföring, då man sporadiskt kan få besökare som av en händelse vill tjäna pengar på att klicka på annonser och hemsidor och inte nödvändigtvis är intresserade av just ditt användningsområde.

Trafiksidor

På samma sätt som PTC klickar besökaren här på din hemsida för att få mer trafik till sin egna sida istället för en mindre summa pengar. Detta gör tjänsten mer behövlig för besökaren, då det kan vara svårt att få trafik till sin hemsida. Oftast är det ett relativt högt antal sidor som måste ses av besökaren innan han får sin trafik. Nackdelen med denna tjänst är därför att det kan ta en lång tid innan just din sida visas för besökare, samt att de kanske inte alls har intresse för din produkt.

Sociala medier

Man kan skapa en egen sida på Facebook där man kan marknadsföra sin webbshop. Denna sida kan sedan ha olika intressegrupper som besökare kan ansluta sig till och på så sätt få en uppdaterad information om webbshoppen. Det går även att marknadsföra denna sida så att man når ut till en utvald grupp av besökare i bestämda länder. Ju mer man detaljerat beskriver vilken typ av målgrupp som man söker efter, desto större chans finns det att just dina potentiella kunder kommer att besöka sidan. Genom att kontrollera hur många ”gilla-markeringar” som du får på din sida kan du få information om hur många besökare som du har nått ut till.

Du kan enkelt även gratis marknadsföra din hemsida för hand genom att lägga ut dess adress på Facebook så att besökare sporadiskt kan klicka på sidan och därigenom få information om din webbshop. Detta kan även göras genom Twitter, där du kan få ett antal följare som uppdaterar sin information om dig. Det går även att få följare till sin sida på Facebook genom samma sätt.

På Facebook kan användarna dessutom markera att de vill se din sidas nya inlägg före alla andras. Detta innebär att det som du skriver på hemsidan prioriteras för de användare som har begärt detta. Man får då en bättre rankning och riskerar inte att drunkna i alla de inlägg som hela tiden passerar förbi genom det stora besöksantalet. Det hela sker genom att man lyckas få ett antal ”vänner” som är intresserade av dig och din Facebooksida, varigenom de kan begära prioriteringen av dina inlägg där. För att lyckas med denna typ av marknadsföring bör man kontinuerligt göra inlägg på Facebooksidan.

Vi har lyckats samla många artiklar om marknadsföring på olika sociala medier och ni hittar dom nedan:

Föregående inlägg

Sitoo

Nästa inlägg

Supporten på din webshop är extremt viktig