Okategoriserade

Gör det enkelt för besökarna att hitta till din webshop genom rabattkoder

Som vi skrivit om tidigare finns det olika vägar att gå för att öka försäljningen på sin webshop som till exempel marknadsföring, reklam och sökmotoroptimering.

Att använda sig av att erbjuda rabatterade varor och produkter kan också vara ett sätt att öka försäljningen samt att få fler återkommande besökare och kunder. 

Rabatt på en produkt eller tjänst kan idag utformas på många olika sätt. Till exempel kan den innebära en procentuell rabatt, en exakt summa eller fri frakt – helt beroende på vilken typ av tjänst eller produkt det är du säljer. 

För att få en uppfattning om hur du kan utforma din webshops rabatter finns här exempel på webbutikers rabattkoder.

En rabattkod är en unik kod som du som webshopägare erbjuder din kund. Kunden använder den unika koden vid köp av din produkt eller tjänst, vanligtvis dras rabatten av vid betalning via varukorgen i din webshop. En rabattkod kan begränsas till endast ett visst antal köp men också vara obegränsad. Det viktiga är att vara tydlig med vad din rabattkod innehåller.

Det finns hemsidor som samlar olika webshopars erbjudanden och rabattkoder. Genom att synas på en sådan sida ökar det synligheter för din webshop som i sin tur leder till fler besökare och kunder.

Stick ut bland dina konkurrenter

Att hålla koll på sina konkurrenter är alltid en god idé. Genom att återkommande stämma av hur konkurrerande webshopar ligger till i pris och utbud av produkter och tjänster kan du locka besökare och kunder genom att erbjuda ett rabatterat pris genom till exempel rea eller rabattkuponger. Många som shoppar via nätet idag spenderar mycket tid på att söka efter det bästa erbjudandet för just dem.

Det är inte alltid det genererar en vinst på just den rabatterade produkten eller tjänsten men som en marknadsföringsstrategi leder det nedsatta priset till vinst i ett större perspektiv då både synligheten och besökarna till din webshop ökar. 

Var noga med att vara tydlig med vad din rabatt innebär.

Det är idag vanligt att marknadsföra sig med hjälp av olika erbjudanden och rabattkoder. Att vara tydlig med vad rabatten innebär är av vikt för att dina kunder inte ska känna sig lurade eller vilseledda. Målet med denna marknadsföringsstrategi är inte bara att du ska få fler besökare och bredare kundkrets, du vill också göra dina kunder nöjda samt att de gärna återkommer till just din webshop. 

Konsumentverket skriver på sin hemsida om marknadsföringslagen för företagare som innehåller bestämmelser om hur ett företag får marknadsföra sina tjänster eller produkter. Företag får till exempel inte använda påståenden som är vilseledande, exempelvis genom att marknadsföra något som gratis, utförsäljning eller rea, om det egentligen inte är det. 

Föregående inlägg

Rekordår för den begagnade mobilmarknaden på nätet

Nästa inlägg

Kostnadseffektiv digital marknadsföring med sökmotoroptimering