Historien bakom Happycords
Happycords är ett e-handelsföretag som har valt att fokusera på en enda sak – en längre mobilladdare. Visst har vi alla råkat ut för att vi någon gång inte kunnat ladda telefonen från skrivbordet eller sängkammaren för att samtidigt kunna spela, skicka sms eller prata i telefon. Bakom företaget Happycords är 20 åringen Adam Bergman från Växjö. Vi har intervjuat honom för att få veta bakgrunden och mer information om hans företag.
Det hela började under början av gymnasieperioden. iPhone var relativt nykommen och Adam hade själv stött på det eländiga problemet att inte kunna ladda och samtidigt vara social på grund av den något för korta längden på laddningskabeln. Som lösning på problemet Googlade jag efter om det fanns någon längre iPhone kabel, och till min lycka fann en som var tre meter lång. Tyvärr höll inte denna längre än någon månad på grund av brist på kvalité, men eftersom det blev en oerhörd lättnad att ladda mobilen så var jag tvungen att införskaffa mig en ny.
Kursen entreprenörskap har de senaste åren blivit alltmer populär bland gymnasielinjerna och så fort jag fick veta att kursen ingick i mitt program var affärsidén redan bestämd. Namnet vi då hade bestämt oss för var iSladd. Produkten var vid denna tid så sällsynt att den inte hade exponerats på den svenska marknaden, något som gjorde det enkelt att hamna högt upp bland sökresultaten på Google. Vanligtvis krävs det mycket arbete att synas på förstasidan, men dröjde inte länge förrän vår sida fanns där. Sökord som ”lång iphone sladd”, ”lång iphone kabel” rankade vi väldigt högt på. Som tidigare nämnt var detta mycket tack vare låg konkurrens, men givetvis var vår fokus på att synas där också. Att enbart sälja till bekanta är ingen lönsam affär. Vi såg till att bli omnämnda av andra på internet, flera bloggare skrev artiklar om våra produkter vilket resulterade i stora besökssiffror. Givetvis är en längre ladd-sladd mer populär bland den yngre generationen som är mer aktiva än vad äldre människor är på sociala medier etc. Att bli omtalad av andra på nätet hjälper Google att förstå att det folk talar om är viktigt och intressant. Utan länkar från andra hade vi definitivt inte haft samma position på de viktiga sökorden.
Hög kvalité, billiga priser och en ”wow” produkt gjorde att vi verkligen lyckades. Under året som UF-företagare vann vi pris för Bästa entreprenörskap och eftersom det bara hade gått uppåt försäljningsmässigt fanns det ingen anledning för företaget att avvecklas. Däremot är det värt att nämnas att det inte bara gick framåt, att hitta tillverkare som kunde leverera lika hög kvalité som Apples originalkablar var en tuff match. Vår första leverantör levererade kablar av kvalité vi aldrig någonsin sett. Å andra sidan var det naivt av oss att tro att vi skulle få bra prylar när de kostade oss mindre än 10 kr styck. Vi har varit extremt noggranna med kvalité och att laddningstiden inte ska bli fördröjd på grund av dess längd, och det har varit svårt för många leverantörer att matcha våra krav. Vi har varit i kontakt med ett femtiotal leverantörer totalt varav enbart fem har kunnat matcha förväntningarna. Tack vare detta har vi lärt oss att det är viktigt att jämföra och att sällan enbart gå på priset när det gäller elektronikprodukter.
Hösten 2014 bestämde vi oss för att omprofiliera företaget genom att gå från iSladd till det internationella namnet Happycords. I samma veva tog vi in nya produkter, bland annat Lightning kabel certifierad av Apple, iPhone kablar i både två och tre meter, ny webbsida och gjorde en större satsning på Google annonsering via Adwords.
Sökmotoroptimering (SEO) är det som hjälpt oss främst och även mitt största tips för andra företagare som gärna vill synas. Det är definitivt en värd investering jämfört med Adwords som enbart är kortsiktig marknadsföring där man betalar per klick.
1 kommentar