MarknadsföringMarknadsföring på Facebook

Två fel som du kan göra på Facebook

Du har ett företag och vill marknadsföra företaget och dina produkter på Facebook.

Du kan inte sälja via Facebook men du kan marknadsföra dig där på ett smart sätt.
Och kom ihåg – det måste vara ett smart sätt för att om du gör fel på Facebook kan du stöta bort potentiella kunder istället.

Här kommer två fel som du kan göra på Facebook – som många småföretagare gör. Undviker du dem då kan du bli en vinnare bland andra.

1. Det största möjliga felet.
På Facebook har du två möjligheter till två olika sidor. Den första är din privata profil. Den andra är en sida som kan vara företagssida: FanPage eller Facebook-sida.
Det är många som ger sin privata profil företagets namn.
Det går inte… Det är inte lönsamt att skapa en profil istället för en företagssida. Den är avsedd endast för privata personer för icke-kommersiell användning. Sådan profil med företagsnamn kan stängas av Facebook utan förvarning.
I en privat profil har du vänner och inte fans. Och det är mycket lättare att bli en fan än att be om att bli en vän. Så du kan missa många som är intresserade i det vad du gör eller säljer bara för att många vågar inte be om att bli vän med dig. Du själv måste skicka inbjudan till andra och varför en främling skall bli en vän med dig? Eller med Företag XX ?

En företagssida är mera anonym och folk har mycket enklare att gilla den utan att be om lov för att göra det.
Dessutom en Fan Page (eller Facebook-sida) är öppen för alla. Alla kan se vad du skriver där och alla kan gilla och kommentera.  Och det är det vad du är ute efter.
Den innehåller en del verktyg som hjälper att koppla olika användare till din sida.

Du kan inte göra det på en privat profil. Du kan inte marknadsföra dina produkter på samma sätt som på  en företagssida – som alla kan ta en del av.
Och sedan – du kan inte ha din egen profil på Facebook eftersom man kan ha endast en profil på FB.

Och om du vill en dag ändra till företagssida kan du förlora många vänner som blir inte omvandlade till fans.
Du kan konvertera ditt personliga konto till en Facebook-sida. Du kan migrera ditt konto till en Facebook-sida HÄR.
Men allt följer inte med.

2.Fel nr 2.
Facebook är en social sida och social betyder att man umgås i gruppen, att andra i gruppen vet vem du är, vad du gör och varför skriver du det vad du skriver på din sida.
Därför om du har en företagssida på Facebook ange vem som administrerar sidan. Vem som finns bakom den. Presentera dig, bli mera personligt i dina inlägg och varför inte visa en bild på dig?
I sociala medier finns riktiga människor och inte kundtjänst eller företag xxx.
Om ni är några stycken som driver sidan presentera er alla och när ni skriver på sidan skriv under vem som har skrivit inlägget.
Det finns inget värre än människor som inte finns på riktigt , som är utan ansikte, utan namn och utan känslor…

 

Föregående inlägg

Vad är Google+ ?

Nästa inlägg

Historien bakom Happycords

1 kommentar

  1. Tanja Westerholm
    på 20 juli, 2019 vid 07:06

    Privatpersoner och småföretagare använder Facebook för att sälja varor som en vanlig webbutik. Är det OK eller inte?