Din social media plan för 2013
Planera ditt 2013 – skapa din social media plan för 2013.
Var din 2012 ett bra år?
Kunde det varit bättre – det kan alltid bli. Men granska ditt år och tänk vad hade du gjort bra, vad var du inte nöjd med, vad kunde du göra bättre?
Inte vad som hände, men: vad gjorde du åt det som hände?
Vilka sociala medier använde du under året och hur använde du dem? Privat eller för företaget? Hade du en plan för 2012? Nådde du dina mål?
Hade du inte någon plan? Då är det kanske dags att skaffa en.
Granska först din aktivitet på sociala medier under 2012:
1. Vilka sociala medier använde du? Vilka använde du oftare? Vilka sällan? Kan du få något mera av sociala medier som du inte använde under 2012?
Hade ditt företag några mål? Nådde ni dem? Var det något som ni hade misslyckats med? Är det värt att bearbeta det igen fast på ett annat sätt eller låta bli istället?
2. Vilka av sociala medier kommer du att använda under 2013 för ditt företag? Vad kommer du att ändra? Nya mål? Skriv ner dina mål med sociala medier som t.ex:
– uppdatera oftare dina inlägg på företagssida (schemalägga inlägg i förväg).
– jobba med ditt märke via sociala medier,
– ta fram mera erbjudande på dina produkter,
– utbilda dina fans och kunder inom användning av dina produkter och ditt område,
– ha närmare kontakt med dina fans och kunder via sociala plattformer,
– ge bra service både via sociala medier och via din hemsida/ telefon (svara snabbt och på alla frågor, hjälpa kunder på ett bra sätt),
– jobba med några av sociala medier – du kan inte jobba endast med ett plattform – det är viktigt att du kombinerar några för bättre resultat. T.ex. jobba samtidigt med Facebook och Pinterest.
– planera dina CTA via sociala medier dvs ”call to action” genom erbjudanden, nyhetsbrev och andra engagemang,
– marknadsföra ditt företag via sociala medier och på vilket sätt,
Lite mycket information?
Behöver du lite hjälp med att skapa en social media plan för 2013?
Börja med Facebook. Läs ”66 tips som gör din Facebook sida bättre” och planera sedan ditt 2013 på Facebook.
Fyll i ditt namn och adress och du kommer att få tillgång till tipsen – följ instruktioner i meddelanden som du kommer att få till din inbox. Kolla gärna om meddelanden hamnar inte i mappen: spam.