Driva företag/ webshopMarknadsföring

Först är bäst.

Vi har pratat tidigare om att äga marknaden. Tänkt dig att ligga etta och tvåa på Googlesökmotor på ditt viktigaste sökord. Som trea ligger kanske din blogg, som fyra ligger någon annan stödsida som tillhör dig. Drömscenario eller hur?

Eftersom ingenting är omöjligt du kan säkert nå ditt med lite jobb.
Det är enkelt att nå ditt när du är först på marknaden med x produkt. Vad menar jag först?
Tänk Apple – de var första med sin touch mobiltelefon Iphone. Efter det har kommit på marknaden massor med Androider, men trots i dagens läge Iphone är inte bäst att ha en Iphone är det något sorts status och de flesta som vill ha en touch mobiltelefon väljer Iphone.
Först är bäst – den första kommer med en ny produkt, skapar marknaden och styr marknaden. Sedan är det svårt för de andra. Så det gäller ha en bra produkt idée oftast. Eftersom folk kommer ihåg de första som först har gjort en bra intryck – om de har gjort det.

Men först behöver inte vara bäst alltid.

Tänk på idrottskor: Adidas, Nike, Puma, Reebok  – ja vet inte vem var först men säkert någon av dem. Trots det alla ligger ungefär på samma nivå – man tittar inte mycket vad är det för märke när man väljer idrottskor. Oftast blir det modell som avgör vad man köper.

Men t.ex. Reeboks Easy Tone. Reebok var först med den typen av skor (om man inte räknar MBT som var först  – men det är inga riktiga idrottskor, så kanske tillhör de inte samma kategori).
Ett år efter kommmer Puma med liknande  men det är ändå Reebok som äger marknaden med den typen av skor.
De har gjort ett bra reklam som är väldigt övertalande (jag har såld mig på den och inte många reklam som kan köpa mig). Men det har att göra om reklamen når folk som har sina behöv – om det blir marknadsföring genom perception – vilka synen når den. Man promenerar ändå några gånger om dagen, det finns sådana skor som skapar mera motion – varför inte slå två flugor i en smäll?

I både fall Reebok och Apple kör bra reklam som når våra behöv genom våra sinne. Och de är första med sina produkter. Men Reebok var inte först med idrottskor överhuvudtaget, Bara med den modellen.

Google sökmotor – de var inte första med sökmotor, men de var första med Page Rank. Idag äger de sökmotormarknaden.

Så du behöver inte vara först med produkten men kanske med sätt att sälja den här produkten, eller marknadsföra den, eller utveckla någon del av produkten och blir först med det på marknaden.
Det gäller att synas på ett annorlunda sätt, sticka ut från mängden med något.

Föregående inlägg

Marknadsföring genom perception

Nästa inlägg

Utveckla dig