Driva företag/ webshop

Går inte bra med webshopen?

Du har äntligen din webshop, eller du har haft den länge.
Men plötsligt eller t.o.m från början går inte webshopen bra.
Du säljer inte, du vill sälja, och packa, och skicka men du säljer inte. Och så här är under ganska lång tid, eller t.o.m. från början. Varför?

Först måste du identifiera problemet – varför din butik säljer inte.
Du vet inte varför? Har ingen aning varför?
Forska lite då, lär dig – skapa kunskap inom område, eller ta hjälp utifrån.  (Kontakta mig om du sitter fast).
1. Har du besökare i din butik? – Ja, de tittar, men handlar inte.
2. Hur många besökare per dag har du? Visste du att konvertering: besökare till kund är ca 1-3% idag? Dvs. om du har 100 besökare per dag i bästa fallet får du en beställning. Räkna hur många besökare måste du ha dagligen.
3. Fungerar butiken? Dvs. fungerar din kassa? Går det att lägga en beställning? – Om du inte har några beställningar. Eller fungerar den i alla websläsare?
4. Webbläsare. Ibland är butiken anpassat bättre till några webläsare och fungerar inte riktigt bra i andra. Din butik skall fungera i alla webbläsare! Det är inte sant att alla kör Internet Explorer idag eller  Firefox. Det finns också Chrome, Opera, Safari och Android Browser. Butiken måste helt enkelt fungera i alla dem. Du har inte råd att avstå från någon av dem – det betyder förlorade kunder.
5. Har du inga besökare eller för få? Ja, det är aldrig för lite besökare – så i varje fall måste du jaga nya. Hur?
Läs vår lilla serie: Besökare till din webshop och tänk, använd fantasi, hitta på, veck din kreativitet, testa nya saker.
6. Marknadsför din butik? – Sorry, men om du inte gör det, hur vill du att din butik växer? Marknadföring är en del av försäljning idag. Går inte utan och du måste lära dig marknadsöra din butik och dig. Har du inte pengar för annonser? Ja vet hur det känns – du säljer ju ingenting, eller för lite…
Men det finns betald marknadsföring och gratis marknadsöring. Och gratis marknadsföring behöver inte vara sämre. Men den kan vara smartare istället. Idag med Internet hittar du eller skapar du nya marknadsföringskanaler. Så läs vår lila serie om marknadsföring och tänk, använd fantasi, hitta på, veck din kreativitet, testa nya saker.

NYA saker.
Och kom ihåg:

”Om du gör vad du alltid har gjort, får du samma resultat som du alltid har fått.”
Christopher Kenwal

 

Föregående inlägg

Utveckla dig

Nästa inlägg

Ge service som du själv skulle vilja få!