Lyckas du med dina nyhetsbrev?
”Nyhetsbrev vecka 34”. – skriver du nyhetsbrevets ämne på det här sätet?
Eller:
”Nyheter i butiken”.
Eller:
”Nytt i butiken”
……..
Hm, i så fall är det inte så bra, inte alls bra.
Varför skickar du nyhetsbrev till dina kunder? – Om du skickar ett naturligvisst.
För att meddela dem att du har fått några nya prylar i butiken? Nej – för att sälja de här prylarna – de nya, och de gamla också. Och ju äldre dessto bättre att du blir av med dem.
Du kanske skriver i ämnet:
”Rea”
Eller
”Sista chansen”
”Allt skall ut”
”Kom och fynda”
”30% på gummistövlar”
…………..
Hm, har slutat för länge sedan öppna sådana meddelande. Åker direkt till Papperskorgen…. Stackars de som skickar dem till mig.
Tror du att dina kunder öppnar dina nyhetsbrev?
Men i alla fall.
Om du vill sälja, då måste du intressera så mycket dina mottagare att de klickar sig fram till din butik – till produkter i din butik som du vill sälja.
Men innan de kan klicka fram sig måste de läsa brevet och hitta intressant info som gör att de går vidare.
För att de skall läsa ditt meddelande måste läsarna öppna brevet.
För att öppna brevet måste de ha lust att göra det, eller bli intresserade av innehållet.
Hur blir man intresserat av innehållet?
1. Intressant avsändare.
2. Intressant ämne.
Du / din butik kanske är intressant när någon handlar något som han behöver.
Men tänk att: om din butik är inte så jätte populärt och händer inte mycket i butiken som syns utåt, då är du beroende av att dina kunder öppnar dina nyhetsbrev.
Och som sagt om de skall öppna är du beroende av ämnet i brevet. Ju mera intressant desto större chans att en del av dina kunder öppnar, läser, klickar vidare och handlar…
Så tänk lite på: ”30% på gummistövlar”…- skulle du öppna själv ett nyhetsbrev med sådan tittel?
Men kanske ”Stora förberedelser i butiken för att klara Tropiska stormen Isaac” låter mera intressant? Nu handlar det inte endast om gummistövlar som i själva verket kan bli ganska tråkiga men läsaren kommer bli intresserad vilka förberedelser gör du, och vad är för sjutton Stormen Isaac – skall man själv akta sig för den eller…?
Så tänk lite genom och fixa ett strålande nyhetsbrev med ett intressant ämne som du kommer att skicka till dina kunder senast imorgon. Och sedan kommer du att dela med dig här dina upplevelser.