Driva företag/ webshopMarknadsföring

Marknadsföring är kommunikation

Vi har redan sagt förra gången att allt i marknadsföring är en test (du kan läsa om det här), men det behöver inte vara en blind test.
Med hjälp av olika typer av marknadsföring visar du att du finns, att din butik finns, ditt företag finns och vad har du att erbjuda…

 

 

Jag har skrivit: Olika typer av  – vad innebär det?

Tänk att marknadsföring är ett sätt att kommunicera med kunden.
I det vanliga livet kommunicerar du dig annorlunda med  dina kompisar, dina barn, dina föräldrar, dina grannar, främmande… Och annorlunda med folk som du vill få något från dem – som dina kunder t.ex. Du anpassar ditt kommunikationsnivå på det sättet att de an dra skall förstå dig.

Det samma gäller med marknadsföring. Och därför måste du anpassa ditt kommunikationssätt – dvs. marknadsföring mot olika grupper av kunder. Dina kunder.

Du måste anpassa språk och bilder på det sättet att den potentiella kunden kommer att förstå ditt budskap och handla utan tvekan.
Du måste placera ditt budskap där var din potentiella kunden finns.

Därför – måste du veta först vem är din kund: kön, ålder, utbildning, inkomst, intressen – etc. Du kommer inte prata med de vuxna höginkomsttagare på samma sätt som du pratar med barn på dagis. Du kommer inte att presentera en Ferrari på samma sätt som om du skulle sälja en cykel.  Du kan inte sälja hundtillbehör på samma sätt som skidutrusning.

Du måste veta vem din kund är och vad letar han efter – och sedan anpassa språket och resten i din annons, offert eller säljbrev.

Har du frågor?
Lämna de gärna i kommentarer under.

 

Föregående inlägg

Allt i marknadsföring är en test.

Nästa inlägg

Var inte rädd att göra misstag.