Själva startenStarta webshop

Starta webshop med Enskild firma

När du vill starta en webshop då rekommenderar jag alltid att starta webshop som företagare.

Vill du inte starta något stort företag och vill  börja lugnt – kanske vid sidan om en anställning – starta en Enskild firma.

Enskild firma har både sina för- och nackdelar.
Den är billig och snabb att starta men man själv har mera ekonomiskt ansvar.

Du driver Enskild firma som privatperson och därför ansvarar du själv för allt som du gör i firmans namn.
Ditt personnummer är firmans organisationsnumer. Firmans skulder är dina skulder. Om du lånar pengar från en bank till firman är du ansvarig själv för att de pengarna betalas tillbaka. Firmans vinst är din vinst (din lön) som du betalar skatt på.

Enskild firma passar bra dig som vill öppna snabbt en webshop med mindre ekonomisk risk.
Kom ihåg att skilja mellan firmas pengar och dina privata pengar. Du kan ”dra på firman” många avgifter som gäller firman. Men inte dina privata. Kom också ihåg att du är skylldig att betala inte endast skatt från vinsten, men också moms som kunderna betalar dig.

Du tar upp all moms dina kunder har betalat dig med saker som de köpt och drar ifrån all moms som du har betalat när du har köpt saker till din firma. Mellanskillnaden betalar du in till Skatteverket.
Det är väldigt viktigt att du har koll på momsen.
Det är många som blir överraskade att de måste betala så mycket moms tillsammans med skatt om de betalar en gång om året.

Om din enskild firma säljer för mindre än en miljon kronor om året (utan moms) kan du välja att redovisa momsen en gång om året, eller en gång i månaden. Väljer du att redovisa en gång om året kan det bli mycket moms – därför måste du ha koll på den.

Du betalar preliminärskatt varje månad – dvs. årets moms, skatt och egenavgifter i förväg. När du startar en enskild firma, gör du en uppskattning av hur mycket du kommer att tjäna under året. Skatteverket räknar ut skatten som du får betala varje månad.

Du få ansöka om F-skattebevis som talar om att du är företagare och betalar moms, dina skatter och sociala avgifter. Du ansöker om F-skattebevis  eller FA-skattebevis ( om du är anstäld också) här hos Skatteverket på en blankett som du kan ladda ner från den här sidan.

Om du gör affärer med andra  länder, behöver du också VAT-nummer som du får med din regisstreringsbevis från Skatteverket det blir alltid: SEdittorganisationsnummer01.
Du kan registrera namnet på ditt företag hos Bolagsverket här. Du kan ladda ner blanket Nyregistrering  här. Och posta den ifylld till Bolagsverket eller registrera ditt företag via e-tjänst med ID legitimation på verksam.se Här kan du både registrera företag och ansöka om F-skattesedeln.

Som företagare måste du bokföra firmans uttgifter och inbetalningar för redovisning till skattedeklaration. Du kan lära dig själv göra det eller anlita en revisor. en revisor kan kosta lite – men du sparar mycket tid och du behöver inte ha koll på nya lagar och undra om du har gjort rätt.

Så lycka till med din Enskild firma!
Nu kan du starta en webshop.

 

 

Föregående inlägg

...hur man väljer rätt produkt att sälja?

Nästa inlägg

Du kan inte vinna ett spel om du inte kan reglerna...