Marknadsföring på InstagramSociala Medier

Instagram: E-handel

Som känt så är Instagram en stor marknad för såväl företag som privatpersoner gällande handel och framförallt e-handel. Allt fler företag och webbutiker väljer att starta upp Instagram konton för att enklare kunna nå ut till fler kunder och kunna sprida deras produkter och budskap till intresserade kunder. Detta görs enkelt genom att företaget eller webbutiken öppnar ett eget konto på Instagram och aktivt följer potentiella kunder, samt delar bilder på produkter och marknadsför på diverse kommunikativa vis som tillåts genom Instagram. Ännu en fördel med att marknadsföra och utveckla e-handel på just Instagram är att plattformen och den sociala median i sig själv börjar närma sig en mer öppen marknad för företag och e-butiker. Det är till exempel möjligt att kunna länka till produktsidor direkt genom annonser på Instagram, och fler funktioner som underlättar för marknadsföring via Instagram är under utveckling – vilket öppnar upp ännu fler dörrar för alla som driver webbutik och vill utveckla sin e-handel och dess räckvidd.

Genom annonser och produktsidor kan instagrammare enklare bli dina potentiella kunder – vilket är den största anledningen till att du bör fundera över hur du kan marknadsföra just din webbshop på Instagram. Precis som på Twitter och Facebook så är konkurransen för annonsplatserna och reklaminslagen ytterst tuff, men desto mer som Instagram öppnar upp för e-handel via sin app desto ljusare ser även denna aspekt ut att kunna bli i framtiden. Det kan även bli möjligt för instagrammare att ta sig vidare via annonser direkt till köpsidor för att kunna genomföra köp enkelt och smidigt med Instagram som grund. Vad som gör Instagram optimalt för detta är att dess användare nästan alltid letar efter bilder på det som de är intresserade utav eller som de känner sig inspirerade utav. Med andra ord kan e-butiker som riktar sig till modeintresserade personer lägga ut annonser på kläder, smycken och makeup under specifika hashtaggar eller avsnitt utav Instagram som lämpar sig för den gruppen konsumenter. I framtiden kan det dessutom komma upp ytterligare funktioner för att tilltala återförsäljare utav vissa produkter, vilket lämpar sig för en hel del webbutiker på e-marknaden.

Instagram

Utvecklare: Facebook

Släpptes: 6 oktober 2010

Webbplats: Instagram.com

Utöver dessa officiella funktioner inom Instagram som skapas för att webbutiker och företag enklare ska kunna marknadsföra sig på Instagram så finns det även andra indirekta metoder. Man kan exempelvis betala vissa kontoinnehavare med många följare för att sagda ägare ska lägga ut dina bilder eller länka och reklamera dina produkter och tjänster via sitt konto. Genom detta tillvägagångssätt så kan man nå ut till en väldigt stor publik, men kända instagrammare och instagramkonton kan kräva stora summor för att gå med på detta. Desto större profil desto större är efterfrågan på så kallade shoutouts och liknande annonseringar. Det är dessutom svårt att korrekt kunna bokföra dessa indirekta marknadsföringssätt. Istället skulle det vara bättre att få publicitet i utbyte mot publicitet, eller genom att erbjuda vissa tjänster och annonseringsmöjligheter som gynnar båda parter. Det beror dessutom på inom vilken bransch eller nisch som din webbutik rör sig och till vilken målgrupp som du vill nå ut genom din marknadsföring.

 

Kort sagt skulle man kunna säga att hela syftet med att marknadsföra på Instagram är att man enkelt hamnar i kontakt med användare som kan bli både potentiella kunder men även affärspartners. Dessutom skapas en positiv bild utav ditt företag genom de bilder och inlägg som du lägger upp. Att försöka bygga upp en bra image och att inspirera andra genom ditt företag och de bilder du publicerar är absolut nödvändigt för att lyckas med marknadsföring på Instagram och för att lyckas föra din e-handel framåt på rätt sätt via detta sociala medium.

 

Föregående inlägg

24 timmar kvar: Googles mobiluppdatering

Nästa inlägg

Marknadsför din webshop med rabattkoder