E-handelslösningarHitta nischProduktSjälva startenStarta webshop

10 tips när du ska starta webshop

1.Lägg gärna lite extra tid på din Google ranking

Ranking och SEO är två begrepp som ofta dyker upp när det handlar om att starta upp en webshop. Lite förenklat innebär det att sidan skall vara optimalt utformad för att ranka så högt som möjligt i Googles resultatlista vid en enkel sökning. Hur man får sidan att göra just detta är vad som kallas sökmotoroptimering (SEO). Har man själv inte kunnandet finns en uppsjö av företag specialiserade på just detta som kan hjälpa dig.

2. Ha ett brett och intressant sortiment

Oavsett om man säljer fiskeredskap eller sportkläder är utbudet viktigt. Desto större utbud och konkurrenskraftigare priser desto större är naturligtvis chansen att kunderna tycker om butiken. Har man till exempel redan en fysisk butik är det lätt hänt att man satsar allt krut på denna. Då är det lätt att man begränsar sitt utbud på internet och därigenom framstår som en butik som har ett begränsat sortiment.

3. Satsa på en enkel design

Få saker är så framgångsdödande som en tungrodd webshop. På internet finns ett nästan oändligt antal mallar för webshoppar att tillgå. Försök att hitta en som både fungerar snabbt samt ser tilltalande ut. Tänk på att bilder ofta tar lång tid att ladda och var noga med att webshoplösningen klarar av att hantera ett stort antal bilder utan att bli alltför långsam att ladda.

4. Satsa på marknadsföring

Vem skall handla i din fina butik om ingen vet om att den existerar? Marknadsföring är alltid extremt viktigt. Det gäller att hela tiden få nya kunder att få upp ögonen för din butik. Pröva olika kanaler för att nå ut till dina kunder. Facebook är som exempel ett bra ställe att börja på. Där kan man utnyttja sitt eget nätverk för att nå ut till potentiella kunder. På sociala medier som Facebook och Twitter har man möjlighet att betala för reklam samtidigt som man kan försöka nå ut utan att betala. Det sistnämnda tar mycket längre tid och förutsätter ett stort personligt nätverk från början, men sparar naturligtvis pengar.

5. Erbjud olika betalningsalternativ

En webshop måste erbjuda flera olika betalningsalternativ. Ledordet här är säkerhet. Se till att erbjuda minst en säker betallösning för kreditkort. Flera olika aktörer på marknaden kan hjälpa dig med detta. Den populäraste är Paypal, vilka erbjuder en säker betalningslösning för dig och dina kunder. Paypal är noterade på New York börsen och anses av många vara den mest pålitliga leverantören av betalningslösningar på internet. Men när det gäller Sverige så brukar vi faktiskt rekommendera svenska betalningslösningar som Klarna, Svea, DIBS och Payson.

6. Bestäm dig för rätt tekniska lösning

Här handlar det egentligen om hur mycket tid som man själv har lust till att lägga ned på själva driften av sidan. Det finns aktörer som erbjuder allt från design till koppling till betalningssystem för en ganska överkomlig summa. En sådan lösning frigör en stor del av din tid till att istället koncentrera dig på marknadsföring av din sida. Vill man inte ha en färdig lösning är det naturligtvis fullt möjligt att göra allt själv från grunden. Här är det viktigt att man funderar på vad man vill lägga tid på och vad man har för begränsningar.

7. Ha en färdig affärsplan

Att starta en butik är i teori och praktik något väldigt enkelt. Det går relativt fort att få upp en sida och börja sin försäljning. Det som många glömmer är att man behöver en bra affärsplan. Fundera på hur du vill marknadsföra din sida och försök reda ut vad som skall vara just din butiks fördel gentemot andra butiker. För att locka många kunder behöver butiken ofta vara antingen billigare eller ha ett bredare sortiment än andra jämförbara butiker. Fundera på hur du skall lyckas med detta och din webshop har kommit ett långt steg på vägen.

8. Satsa på en fungerande kundtjänst

Kundtjänst är vitalt för ett gott rykte. Här gäller den gamla devisen att kunden alltid har rätt. Fundera på hur du skapar ett system där reklamationer och byte av varor går enkelt och smidigt. Handel på internet handlar väldigt mycket om förtroende och får du ett positivt eller negativt rykte kan det göra stor påverkan på din framtida försäljning.

9. Gör en budget

Även om det naturligtvis är billigare att skapa en webshop än att starta en fysisk butik är det viktigt att inte underskatta startkostnader. Inköp av varor, weblösningar och marknadsföring är saker som alla kommer att kosta pengar i början. Så länge man inte från första stund innehar en unik marknadsposition är risken hög att kostnaderna kommer att överstiga inkomsterna i början. Se till att kapital finns för att överleva den period som det tar för butiken att börja gå med vinst.

10. Analysera dina konkurrenter

Vad gör dina konkurrenter bra eller dåligt? Hur har de byggt upp sina butiker och vad kan du göra för att kunderna skall tycka att din är bättre? Har man en unik idé kanske den här punkten kan te sig mindre viktig, men vill man försöka slå sig in på en etablerad marknad är detta kanske den viktigaste punkten. Man måste alltid tänka på hur man skall motivera kunden att välja just sin butik före en konkurrent.

Föregående inlägg

Att registrera ett företag

Nästa inlägg

Dropshipping