E-handelslösningar

Vikten av smidiga betallösningar

En av de viktigaste aspekterna när det kommer till e-handel är att kunna erbjuda enkla och bekväma betallösningar för sina konsumenter. I vissa branscher är det nästintill ett måste att ligga i framkant med de senaste teknologiska framstegen för att hålla sin verksamhet relevant. Även om du inte driver ett företag som står eller faller med det allra senaste, så är det alltid en fördel om du kan förse dina kunder med en tillfredsställande köpupplevelse, med så lite krångel som möjligt.  

Konsumenterna kräver enkla betalmetoder

Casinospel online är ett exempel på en bransch där smidiga betallösningar skiljer agnarna från vetet. Med tanke på hur konkurrensutsatt marknaden för spel online har blivit de senaste åren så är de bästa spelsiterna noga med att erbjuda så bekväma insättnings- och uttagsmetoder som möjligt. Snabba uttag, enkel insättning, m.m. har till och med blivit ett marknadsföringsområde som flertalet casinon lägger mycket krut på. De har helt enkelt insett att kunderna väljer andra alternativ om de tvingas knappa in kortnummer i oändlighet och identifiera sig på en rad olika sätt, gång på gång.   

Den hårda konkurrensen på spelmarknaden har gjort branschen till ledande inom betallösningar, och det kan finnas ett värde för andra verksamheter att titta närmare på nätcasinon för att se efter hur man kan underlätta för sina kunder. 

Ett tillskott som har förändrat landskapet för betalningar, och som casinovärlden på nätet var snabb på att anamma, är BankID. Tjänsten har exempelvis eliminerat de tidskrävande flerstegsverifieringarna i stor utsträckning, och har även banat väg för betaltjänster som Swish. Swish är ett exempel på en relativt ny betalmetod som växt sig till ett av de populäraste alternativen att betala med på nätet. Tjänsten växer sig i allt högre utsträckning till ett standardalternativ inom e-handel.

Swish tar steget ut i Europa

För den som säljer varor eller tjänster även utanför Sveriges gränser – och undviker att ta betalt genom Swish av den anledning – så kan det snart vara läge att tänka om. Hösten 2019 ingick Swish ett samarbete med en mängd liknande tjänster runt om i Europa för att grunda EMPSA (European Mobile Payment Systems Association). 

Målet med EMPSA är att underlätta betalningar mellan de etablerade mobilbetalningstjänsterna i Europa, så att folk kan ta emot och utföra betalningar även utanför sitt eget land. I det långa loppet skulle detta kunna innebära att du både kan betala utländska aktörer med hjälp av Swish, samt ta betalt av andra europeiska medborgare genom Swish, på din egen webshop. 

I dagsläget är det 11 mobila betaltjänster, aktiva i 13 länder, från runt om i Europa som har anslutit sig till EMPSA. Bland dessa hittar vi bland annat Swishs nordiska motsvarigheter i Vipps och MobilePay.

Hur vi tar betalt för våra tjänster och varor blir en allt viktigare del av hur vi driver våra verksamheter på nätet. Därför är det en god idé att hålla sig så uppdaterad som möjligt och syna de branscher som ligger i framkant när det kommer till betallösningar.

Föregående inlägg

SassyStar: Intervju

Nästa inlägg

Skaffa ett lager till din webbshop