BesökareDriva företag/ webshop

Gör dina kunder tryggare och öka försäljningen

När du sysslar med e-handel är det oerhört viktigt att dina kunder känner sig trygga. Detta kommer att öka din försäljning. Tänk dig själv att du vill handla en viss produkt via internet. Du hittar en hemsida som säljer denna produkt och du går in på dess webshop. Om webshopen ser väldigt skum ut blir du säkert avskräckt och handlar ingenting från hemsidan. Detta kan vara ett problem för dig som driver en webshop om din webshop inte får kunderna att känna sig trygga. Du kan förlora oerhört mycket i försäljning på att ha en webshop som skrämmer iväg kunder.

Om man jämför detta med en hemsida som har en väldigt tilltalande webshop som ger ett mycket seriöst intryck kan detta öka försäljningen mycket. Bara det faktum att en kund känner sig trygg och säker på att få sin produkt gör att chansen att kunden beställer mycket stor. Detta är oftast fallet för de stora kända företagen, dom har sitt varumärke i ryggen och erfaren IT personal som driver deras hemsida och webshop. Detta gör att dom har lätt för att sälja via e-handel.

Men för dig som privatperson eller småföretagande kan det vara svårt att komma upp till den nivån. Därför listas här några tips för dig som vill utveckla din webshop och få dina kunder att känna sig tryggare med att handla hos just dig.

– Tilltalande design

Att ha en tråkig och ful design visar att sidan inte uppdateras ofta, personerna som driver den kanske är okunniga och inte bryr sig. Hur ska då kunden känna sig trygg med att handla? Därför är det väldigt viktigt med en snygg och modern design på din hemsida och webshop. Det visar att du är kunnig och driven och tror på dina produkter.

– Mycket innehåll

Att ha en i stort sett tom sida med endast en webshop kommer ge ett dåligt intryck. Återigen verkar det som att du som driver webshopen inte är så engagerad och driven. Då kanske kunden tror att det samma gäller när den ska få sin produkt. Skulle det bli problem vid leveransen känner sig kunden osäker på om du skulle vara hjälpsam. Därför är det viktigt med mycket bra information på din webshop och hemsida så kunden känner sig trygg. Att publicera aktuella artiklar med jämna mellanrum är ett annat bra sätt.

– Registrera sin domän för en lång tid

Att till exempel registrera sin domän för 10 år på en gång ger intrycket att du är väldigt seriös med din sida och planerar att vara i branschen länge. Detta ger ett seriöst intryck mot kunden. Då minskar risken att kunden tror att du bara är en tillfällig aktör som vill tjäna lite enkla pengar kortsiktigt genom att lura folk.

– Bra kundkontakt 

Något av det allra viktigaste är att det är lätt för en eventuell kund att få kontakt med dig. Detta genom antingen email eller telefon. Finns det ingen möjlighet att kontakta en ansvarig på sidan framstår detta som väldigt oseriöst. När du väl har kontakt med dina kunder är det viktigt att du ger snabba svar. En bra kundkontakt kan leda till en återkommande kund.

Föregående inlägg

Så du har blivit med hemsida? Vad ska du ha den till?

Nästa inlägg

Intervju med Hanna som driver Linliving.se