Marknadsföring

Hur du attraherar kunder till din webshop

Du kan sitta med världens bästa affärsidé och ha all kunskap i världen om det du vill sälja, men om du inte lyckas få kunder att hitta till din webshop så spelar det mindre roll. Att bedriva en verksamhet är, på gott och ont, så mycket mer än att bara tillhandahålla en tjänst eller vara. Av förklarliga skäl kan man därför ha en och annan kunskapslucka som behöver fyllas – exempelvis inom områden som hur man når ut till sina kunder.

Inspireras av framgångsrika branscher

Ett naturligt första steg att ta, om du känner att du saknar kunskap, är att studera framgångsrika branscher inom det område som du vill lära dig mer om. När det kommer till att locka till sig nya kunder för verksamheter på nätet, så finns det få branscher som är bättre på det än spelbranschen. Med sina bonuserbjudanden, med olika former av omsättningskrav (här kan du läsa wagering FAQ m.m. för att få en grundligare förståelse), så är spelbolagen mästare på att attrahera kunder och på samma gång gå med vinst.

Spelsidorna är också mycket framgångsrika inom sådant som att erbjuda det senaste inom betallösningar och även inom användarvänlighet. Det gör branschen optimal att studera för den som nyligen startat upp en webshop eller har planer på att göra det.

Digital marknadsföring

Vi har tidigare skrivit om digital marknadsföring, och i dagsläget är det så gott som ett måste att synas digitalt om du vill nå framgångar med din verksamhet – framför allt om det är en verksamhet bestående av en webshop. 

Det positiva är att det finns många olika kanaler där du kan marknadsföra dig gratis. Har du en budget till annonsering m.m. så är det givetvis till din fördel, men det är inte ett måste. Med alla sociala medier kan du med relativ enkelhet bygga dig en närvaro digital och på så sätt marknadsföra din webshop – utan att det kostar skjortan.

En annan metod för att driva trafik till din webbsida, som ses som allt viktigare, är genom så kallad sökmotoroptimering, SEO (search engine optimization). I korta drag innebär det att du skapar innehåll till din hemsida som rankar högt hos olika sökmotorer, som exempelvis Google, Bing, m.fl. På så sätt kan du få potentiella kunder att hitta till dig på egen hand, istället för att du ska behöva jaga dem.  

Ha tålamod

Det tar tid att etablera en närvaro på nätet. Står du utan en massiv marknadsföringsbudget så bör du vara beredd på att det kan dröja för dina potentiella kunder att hitta till dig. Bedriver du en småskalig verksamhet utan stora investerare i ryggen så är det vara extra viktigt att inte förvänta sig att försäljningen ska flyga direkt ur startgroparna. 

Planera in att det kan dröja en längre period innan du har lyckats attrahera en gedigen kundbas. Gör du det och samtidigt lägger ned arbete på att nå ut till så många som möjligt, så kommer dina försäljningssiffror säkerligen att växa med tiden … om du har tillräckligt med tålamod, det vill säga.

Det finns mängder av saker att fokusera på för att locka nya kunder till din webshop och är du osäker på hur du ska gå tillväga så är det bäst att du letar upp framgångsexempel att följa. Gör du grundjobbet så kommer chanserna för att din verksamhet lyckas att öka markant. 

Föregående inlägg

Evess: Intervju

Nästa inlägg

E-handel inom hudvård - Hur stor efterfrågan finns det?