Nisch – Hur viktigt är det egentligen?
När du planerar att öppna din webbshop är det viktigt att du hittar rätt typ av nisch, detta är nämligen en grundregel för att din webbshop ska fungera, dina besökare måste veta vad som finns på din webbshop och att de kan vända sig till dig när de är i behov av just den produkten, om din webbshop är plottrig utan en nisch är det dessvärre svårt för dem att veta att just de produkter som de letar efter finns på din hemsida.
Det är viktigt att det syns i ens visuella identitet vad det är man säljer, detta kan man göra genom en omprofilering när man som företag till exempel byter riktning inom e-handel, men det kan även behöva göras andra gånger. Om du inte har en rak och tydlig idé som framgår till dina kunder är det dags på att fundera på att nischa en omprofilering.
Din logo bör hålla en strukturerad design och säga en del om dig och ditt företag, genom att enbart titta på företagets logo ska man kunna få en klar bild av vad företaget står för och vad de säljer för produkter. Detta kan vara svårt att komma fram till på egen hand, därför finns det hjälp med att hitta nisch. Det är viktigt att du är medveten om varför du vill göra en omprofilering på ditt företag, detta är någonting du ständigt kommer att återkomma till samt någonting du kan vara tvungen att motivera ett flertal gånger. Därför är det av största vikt att du vet varför.
De flesta större företag har utfört en omprofilering av sin logo ett flertal gånger, det kan handla om att de vill gå över till en modernare stil, eller att två företag slås ihop och vill att samarbetet ska synas även i logotypen och nischen. Det kan även vara så att företaget har fått väldigt negativ kritik under ett tag och därmed vill visa sin omstart genom att förändra logotypen och nischen angående företaget.
När man skapar en ny logotyp men redan har en kan det vara en idé att behålla vissa strukturer som liknar den föregående, det gör nämligen att de potentiella kunderna inte kommer att reagera negativt samtidigt som det trots det känns nytt och fräscht. Att behålla en del av en gammal logotyp gör nämligen så att kunderna känner trygghet i och med att de känner igen logotypen även om den är ny.
Du bör inte underskatta vikten av nostalgi och om du har ett företag som har varit med ett längre tag så bör du även låta det synas. Låt inte ditt företag se ut som ett helt nytt när ni har många års erfarenhet på nacken, detta är istället någonting som ni kan spela på när ni skapar en ny logotyp.
När det är dags för dig att presentera din nya nisch för företaget bör du ha i åtanke hur du ska göra detta på ett bra sätt, en del företag nöjer sig med ett litet pressmeddelande medan andra satsar mer på att det verkligen ska synas. När du har ett nytt företag som skapar en logotyp för första gången bör du tänka på att det är fördelaktigt om den kan följa med er ett tag, detta gör så att människor känner igen ditt företag och det ökar tilliten till er.