Marknadsföring på BloggarSociala Medier

Publiceringsverktyget WordPress – Bloggarnas favorit

WordPress är ett utav de mest omtyckta verktygen för att skapa hemsidor och bloggar. Trots att publiceringsverktyget är rikt på funktioner och har stor flexibilitet är det enkelt att använda, vilket understryks av det faktum att det finns ungefär 60 miljoner webbplatser som gjorts med WordPress.

Installera WordPress

Innan användaren kan börja fylla webbplatsen med innehåll och redigera utseendet måste WordPress-systemet installeras. Det görs smidigast via administrationspanelen i webbhotellet, men kan även göras manuellt. Hur installationen exakt går till skiljer sig något beroende på webbhotell, men oftast används system som Installatron, Fantastico och Softaculous. Själva installationen kräver enbart ett par knapptryckningar och användaren skapar snabbt en egen webbplats att exempelvis starta en blogg på.

När WordPress installerats kan användaren genast påbörja planeringen av utseende och funktion. Strukturen på bloggen bör anpassas efter hur man önskar att informationen presenteras för besökarna. Den vanligaste strukturen baserar sig på att blogginläggen sorteras så att det senaste bidraget placeras överst, men detta kan ändras under ”övriga avancerade inställningar” efter önskemål.

Då användaren lagt upp strukturen för bloggens utseende rekommenderas planering av vad för innehåll man ska ha på sin sida. Framgångsrika bloggar uppdateras dagligen, helst i ett jämnt uppdateringstempo. Bloggandet bör inte bli en stressande faktor, vilket kan underlättas av bland annat bestämda postfrekvenser, planerad produktionstid och schemalagda inlägg. Framförallt är en bra framförhållning och planering viktigt för den som vill lyckas med sin blogg.

Wordpress

Utvecklare: WordPress Foundation

Släpptes: 27 maj 2003

Platform: PHP

Licens: GNU GPLv2+

Webbplats: sv.wordpress.org

Marknadsföring av blogg

Marknadsföringen av en blogg kan göras på flertalet olika sätt och är avgörande för hur många besökare som hittar till bloggen. En viktig aspekt när det kommer till marknadsföring med bloggar är att analysera vilken typ av och hur många besökare man vill locka, samt ifall de är kvantitativa eller kvalitativa. Dock är målsättningen alltid att dra till sig besökare inom en specifik målgrupp med intresse av det ämne som bloggen berör. Populära varianter av marknadsföring är att utnyttja olika medier, att exempelvis kontakta sociala medier eller i tidningar. Sökmotoroptimering är även en ytterst viktig kanal som gör att bloggen syns högt upp bland resultaten när man söker i olika sökmotorer.

Bloggar ett sätt att marknadsföra sin E-handel

Att tjäna pengar genom att blogga har blivit ett sätt för både bloggare och företag att bjuda besökarna på interaktion och upplevelser. Ett lyckat marknadsföringssamarbete skapar en balans där samtliga parter tjänar något på ett eller annat sätt. Exempelvis får en E-handel publicitet, läsaren en upplevelse och bloggaren fler besökare. Detta sker främst genom annonsering på bloggar och att bloggaren skriver recensioner om utvalda tjänster och produkter.

Föregående inlägg

Nisch - Hur viktigt är det egentligen?

Nästa inlägg

Analysera på Twitter