Driva företag/ webshopDu som företagare

SassyStar: Intervju

SassyStar är en internationell onlinebutik med sexiga underkläder, erotiska kostymer, klubbkläder, skor med höga klackar och sexgadgets. Vi är för närvarande tillgängliga i åtta länder (t.ex. www.sassystar.no, sassystar.co.uk,). Erbjuder över 6000 produkter tillgängliga inom 24-48 timmar och sysselsätter över ett dussin personer. Jag tror att vi också är en av de äldsta kärleksbutikerna i Europa, som har varit verksamt kontinuerligt sedan 2005. Under denna tid har vi vunnit många priser och över en fjärdedel av en miljon kunder. Förutom onlineförsäljning har vi också en stationär butik i den polska huvudstaden, Warszawa.

När och hur började du med din webbshop?

SassyStar-butiken, eller snarare det polska varumärket SiSi.pl-butiken, grundades 2005, medan jag studerade och arbetade för företaget. Ursprungligen opererade vi på den största polska e-handelsplattformen Allegro, vilket motsvarar Amazon Marketplace. Nästa steg var att skapa vår egen butik. Eftersom det vid den tiden inte fanns färdiga / box-lösningar som Presta eller Magento, bestämde vi oss för att skriva vår egen programvara, som utvecklas fram till idag. Detta möjliggör stor flexibilitet och skalbarhet, men å andra sidan genererar det höga kostnader och behovet av ständiga uppdateringar. Nästa steg var att skapa utländska versioner, vilket innebar många nya utmaningar, både tekniska och logistiska.

Hur kommer det sig att du startade SassyStar?

De första 2 åren låg butiken i mitt rum och de flesta produkterna importerades ”på beställning”. På dessa dagar var det en standard i branschen och ingen hade lager och fyllningsorder på 24-48 timmar. Då var det tur till att ha den första butiken och sedan den nästa större där vi befinner oss i dag. Bortsett från lagerproblem fanns det många problem i början och de flesta av dem måste lösas av oss själva på grund av kostnader och otillgänglighet för många tjänster dedikerade till e-handel. 

På detta sätt blev jag expert på internetmarknadsföring, datorgrafik eller kundservice 🙂 Dessutom var sortimentet en ganska utmaning – på den lokala marknaden fanns det inte många märken som matchade vårt sortiment, så med tiden importerade vi fler och fler varor från utlandet. En av de mest intressanta idéerna som dök upp vid den tiden var samarbete med andra butiker, ofta konkurrenskraftiga – eftersom ingen av butikerna var tillräckligt stora för att ha ett komplett sortiment av varor, ”kombinerade” vi våra lager i 1 och på det här sättet kunde erbjuda ett stort större sortiment och generera mer försäljning. Vi arbetar fortfarande med några av dessa partners idag.

Varför just erotiska underkläder?

Det är lite av en slump. Jag arbetade under studier som säljrepresentant för en damunderklädergrossist – ett extra arbete. Då märkte jag intresset för erotiska underkläder, som tyvärr inte fanns mycket på marknaden då. Eftersom Polen var ganska konservativt vid den tiden, trodde jag att rätt plats för en sådan produkt skulle vara Internet, särskilt eftersom det knappt fanns någon konkurrens. Och jag hade nästan rätt, nästan från början var butiken lönsam. Varorna vi erbjuder är perfekta för Internet, eftersom vissa människor skäms för att gå till en sexbutik eller underkläderbutik för att få en sexig T-shirt, bodystocking eller massagestav. Dessutom kommer ingen butik att ge ett sådant val som en onlinebutik.

Hur har du marknadsfört din webbshop?

Det beror på marknaden där det verkar och förändras också dynamiskt över tid. Vi vidtar andra åtgärder på den polska marknaden och andra på den svenska marknaden. Jag kommer inte att avslöja alla mina åtgärder men bland annat: SEO, SEM, E-postmarknadsföring, sociala medier, innehållsmarknadsföring. Huvudkällan till den största avkastningen är verkligen SEO, som i de flesta e-handel kompletterade med sociala medier och e-postmarknadsföring. Men vi är öppna för olika, också mindre konventionella marknadsföringsaktiviteter – sponsring av evenemang, marknadsföring av infueancer, tävlingar. Allt beror på ett specifikt projekt.

Framtidsplaner / Visioner

Det finns planer på att expandera till andra länder, men för närvarande vill  jag inte att tala om det mera, eftersom konkurrensen sover inte;) Vi håller för närvarande på att ändra layouten för att matcha  de nuvarande trenderna och bli ännu bättre i mobilversionen. En annan fråga är den ständiga utvidgningen av sortimentet – från den ursprungliga erotiska underkläderbutiken har vi blivit lite mode / sexig stormarknad – vi har utökat sortimentet med erotiska produkter, klänningar och kläder, inte bara klubbkläder , högklackade skor och kostymer . Jag tror att vi kommer att fortsätta gå i denna riktning och öka antalet märken och produkter tillgängliga i vår butik. En annan fråga är att bygga ett nytt företags huvudkontor med ett stort lager och ett elegant showroom. Vi är redan på projektstadiet och det finns en chans att om cirka två år kommer allt att vara klart.

Föregående inlägg

Öka din försäljning med digital marknadsföring

Nästa inlägg

Vikten av smidiga betallösningar