MarknadsföringMarknadsföring på FacebookSociala Medier

Betala för inlägg på Facebook

Facebook är en del av Sociala Medier och vi är vana att Sociala Medier är gratis, att vi kan dem för gratis reklam.
Men nej… – nu börjar det tjockna till för företagare…
Och vi pratar inte om Facebook Ads – dvs reklam som finns till höger på sidan.

Jag pratar om att betala för inlägg.

kommersiell Facebook
Betala för inlägg på Facebook

När du lägger inlägg på din sida längre ner i  rutan står det ”Promote” – där kan du klicka och välja hur mycket vill du betala för att din inlägg blir mera synlig för dina fans… ( I USA just nu från 5-75$)

Det har inte kommit till Sverige… Igår lanserades på Facebook i USA.
Så än så länge har vi fria händer – men lite senare…

Idag redan många av oss har märkt att vi själva ser inte alla andras inlägg – en del av inläggen är prioriterade på något sätt, den andra delen försvinner (det heter edgerank algoritm och vi kommer att prata om det senare). Men att betala för inlägg (om man vill betala) innebär att en del inläggen försvinner ännu mera  (de som man inte betalar för) och för att företagsinläggen blir synliga måste företagen betala.

Ja, om du betalar då blir din inlägg prioriterat, mest synligt, högre upp, och flera av företagets fans och deras vänner kommer att märka inläggen, den kan bli bättre synlig upp till tre dagar om du inte stoppar kampanjen tidigare.
Ja, det är bra för dem som har pengar – för andra som har inte hunnit utnyttja tillräcklig Facebook för att marknadsföra sig blir det mera aktuellt att leta efter andra billigare marknadsföringskanaller.

Men – lugn – i Sverige betalar vi  inte så länge för att lägga upp information eller närmast marknadsföra information. Vi vet inte heller om de kommer till Sverige och hur mycket företagen blir sugna att använda tjänsten – så ni hinner fortfarande marknadsföra på ett bra sätt er och era företag om ni besöker varje dag Driva Webshop och Driva Webshop med sociala medier på Facebook.

Föregående inlägg

Din företagssida på Facebook

Nästa inlägg

SEO och Sociala Medier i samarbete