Driva företag/ webshopHitta nischProduktStarta webshop

Dropshipping

Dropshipping är en affärsmodell inom distanshandel. Det innebär att en distributör eller tillverkare levererar varor direkt till en slutkund. Dropshipping har tre parter, nämligen dropshipper (återförsäljaren), förmedlare och kund. Förmedlarens uppgift är att mellan kunden och leverantören (dropshippern) sälja varorna på nätet. De största fördelarna med dropshipping är att man slipper kostnader för att hålla ett eget varulager.

Inget varulager

Till skillnad från andra affärsmodeller behöver inte återförsäljaren ett lager, utan överför kundens beställning och leveransinformation till antingen tillverkaren, en annan återförsäljare eller en grossist, som sedan fraktar föremålen direkt till kunden. De flesta återförsäljarna gör vinst genom skillnaden mellan grossist- och försäljningspriset. En del återförsäljare tjänar pengar genom en avtalad procentenhet av försäljningsprovisionen som är betald av grossisten till återförsäljaren.

Förutom att dropshippern har en särskild kund kan de ha onlineauktioner på webbsidor som till exempel eBay då det är enklast att förhandla med kunder. De kan också tillhandahålla platsannonser eller ha en egen webbutik. Egentligen finns det inga begränsningar inom dropshipping, så försäljningen kan gå olika sätt.

Roligt, enkelt och flexibelt

Flera ser dropshipping som ett roligt och enkelt sätt att tjäna pengar, då det inte finns många begränsningar på hur man ska eller inte göra. Det är också enkelt att börja då man inte behöver ett särskilt stort kapital, utan man bestämmer själv hur mycket man vill investera. Dropshipping är också ett flexibelt deltidsarbete som man jobbar när och var man vill med. Utbudet av föremålen man vill sälja är så stort att nästan vem som helst kan hitta något som intresserar en.

Nackdelar med Dropshipping

Ett av de största nackdelarna med dropshipping är de låga vinstmarginalen då marknaden är så nischad. Eftersom man oftast vet lite om branschen måste man göra stora efterforskningar innan man börjar. Annars är risken stor att man blir lurad eller hittar en dålig leverantör med lågkvalitativa produkter. Skulle man ha problem med någon vara brukar det vara svårt att nå leverantörerna. Därför är det viktigt att hitta en bra leverantör och en bra nisch som nästan garanterar att man kommer att göra vinst även om man investerar lite pengar i verksamheten.

Ett annat problem är lagringen av produkterna. Om man endast beställer i små skalor kan det vara enkelt att hålla koll på vad som finns och inte. Däremot blir det svårare när man beställer i stora skalor från olika leverantörer, då det blir svårt att kontrollera om man har fått fel produkter från leverantörerna eller ej. Detta leder då i värsta fall till att man skickar fel produkter till kunderna. Problem med fraktkostnaden kan också tillkomma om man samarbetar med flera olika leverantörer, då risken är stor att man betalar mer än vad man borde ha gjort.

Dropsshipping är större i USA än i Sverige. Däremot har det blivit mycket populärt i Sverige under de senaste åren.

Flera dropshippningleverantörer är baserade i USA, men sedan 2006 har flera dropshippingföretag som erbjuder grossisthandel för både företag och privatpersoner vuxit fram i Kina på grund av den ökande e-handeln. Dropshippingleverantörer som är baserade i Kina har kunnat konkurrera med leverantörer som bara levererar till ett land. Detta är tack vare den förbättrade logistiken för mindre förpackningar och lättare handelsbarriärer.

Dropshipping kräver tålamod och långsiktigt tänkande

Att tro att man kommer att göra extremt stora vinster under de första månaderna man börjar är fel tankesätt, utan precis som med andra affärsmodeller går det olika bra beroende på hur mycket tid och energi man lägger på det. Därför finns det ingen särskild summa på hur mycket eller inte man kan tjäna. Som en nybörjare är det bra att ha tålamod och tänka långsiktigt för att det är som sagt som andra affärsmodeller där det krävs år av att bygga en stabil grund. Man ska helst börja väldigt lokalt eftersom internationell frakt kan kosta mycket.

Starta en webbutik

Att starta en webbutik åt sin dropshippingaffär har sina fördelar då man styr webbsidan själv och inte behöver bli ”kontrollerad” på något sätt. Det är också väldigt enkelt, då man inte behöver ha avancerade programmeringskunskaper för att starta en webbutik, utan det finns numera olika företag som erbjuder olika webbshopstjänster. Till skillnad från att sälja varorna via till exempel eBay, där det går igenom ett annat företag, är det enklare att själv ha reda på leveransen. Via en egen webbutik bestämmer man själv till exempel hur kunden ska betala, vilket är en stor fördel .

Sammanfattning

Kärnan till att lyckas i dropshippingbranschen är att skapa ett starkt band med kunderna. Vill man ha ett långsiktigt förhållande med de olika parterna måste man skapa förtroende. Givetvis kommer det att inträffa misstag. Då är det viktigt att lära sig ifrån dem och göra bättre ifrån sig nästa gång. Kundrelationen är som sagt viktig. Kunden ska informeras när något fel har inträffat för att inte göra kunden besviken. Det är viktigt att ha bra kontakt med leverantörerna och kunderna. På det sättet blir det enklare att skapa förtroende mellan parterna.

Föregående inlägg

10 tips när du ska starta webshop

Nästa inlägg

Sitoo

Inga kommentarer

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *