Driva företag/ webshopMarknadsföring

Hur inte sälja produkt i webshoppen.

Idag finns det många webshoppar på Internet och de flesta säljer på ett och samma sätt: det är engångsförsäljning.
Så här är det bra att sälja produkt på Tradera eller e-bay (fast inte det heller egentligen)  – när vi har nu en webshop då kan det vara skönt att ha stamkunder också.

Viste du att det är mycket dyrare att skaffa nya kunder än att sälja till de befintliga?
Därför:

Ett sätt att ha återkommande kunder är att sälja produkter som förbrukas. T.ex. kosmetika, mat, kontorsvaror, bläckpatroner, strumpbyxor etc. Då kanske har vi en kund som återkommer till oss för att handla produkten igen från oss för att han/hon behöver den och vet att den finns i din webshop.
Men då måste vi skapa också en bra relation med kunden.

Att ge stamkunder rabatt är alltid bra – från den andra köpet 10% rabatt t.ex – eller mera.
Att skapa medlemsklubb i butiken är också bra – ha en fast rabatt för medlemmar.
Men du måste utöka det att inte ha liknande klubbar som alla andra har. Eftersom trots att jag har ICA kort – handlar jag också hos andra – för att jag är trött på använda endast ICAs produkter. Jag vill ha något nytt.
Din kund kommer att vilja något nytt också: nya, annorlunda produkter, utlottningar, tävlingar, rabatter, erbjudande, överraskningar och det lilla extra.
Kanske köra endagserbjudande med ett nytt märke som du tar in i din webshop?

Men allt detta behöver inte fungera….
Kunderna vänjer sig till rabatter och väntar på bättre, handlar inte utan rabatt, handlar endast på rea – hur mycket tjänar du på rea i din butik, om du inte går back?
De flesta butiker har medlemskap och man blir lite trött på att ibland måste man vara medlem för att få ett bättre pris. Och då handlar man inte alls till slut.

Många är medvetna att de inte har någon chans i en utlottning om det är några tusen medlemmar och ett pris att vinna.

Men alltid skapar du kanske några kunder genom att använda de metoder.
Men eftersom alla är vi olika kan du inte fånga alla med samma metoder.
Har du samma metoder som alla andra har, går kunder ändå  till den som säljer billigare.

Och då har vi endast butiker som kör priskrig och priskrig dödar Internethandel, den dödar handel överhuvudtaget.  Vinner den som är starkare, som har mera resurser, som har mera pengar i kassan för reklam – en liten butik försvinner.
Stora kedjor blir ännu större, köper in andra stora kedjor – små aktörer försvinner. Kunden blir tvungen att handla hos stora kedjor – alla börjar använda likadana produkter, livet, gatan, handel blir tråkiga.

Därför.
Detta betyder inte att små butiker är förlorare från början.
En liten butik måste sälja smart.
Skapa en bra relation med din kund. Att kunden handlar från dig och inte från butiken.
Att kunden vet vem du är och att han/hon kan lita på dig.
Att kunden vet att du vet vem kunden är och vad han/hon behöver.
Att kunden vet att du förstår kundens behöv och kommer att sälja en bra produkt utifrån hans/hennes behöv.

Att t.ex: när du säljer bläckpatroner du kan räkna ut (genom att veta hur många skrivare kunden har och hur många timmar skriver han dagligen) när kommer han att behöva nya bläckpatroner och kanske ringa? Skicka ett mail? Påminna? Ge lite rabatt om han köper nu?

Du måste göra annorlunda än alla andra gör.
Och du måste göra det smart.

Föregående inlägg

Bygga egen webbutik? Eller hyra en e-handelslösning?

Nästa inlägg

Att starta en webshop är lätt, sedan börjar äventyret...