Okategoriserade

Kostnadseffektiv digital marknadsföring med sökmotoroptimering

SEO,  eller sökmotoroprimering som det är förkortning för, ser till din webbsida eller e-butik hamnar högt upp i sökmotorernas resultat och är ett måste för dig som vill driva kunder till din websida. Med ett grundläggande SEO-arbete får man snabbt varaktigt resultat, samtidigt som det är billigare än användningen av andra digitala marknadsföringskanaler.

SEO – sökmotoroptimering, eller search engine optimation som det heter på engelska, är i dag ett uttryck som de flesta som har en webbsida känner till. I allafall känner man till begreppet och förstår man även vikten av att använda sig av detta för att driva kunder till sin websida. Enklare SEO är ganska lätt att sköta själv, men det kan vara en bra idé att analysera webbsidans förutsättningar för att veta vad du ska börja arbeta med. SEO är dessutom ett arbete som måste uppdateras regelbundet i takt med att sökmotorernas algoritmer förändras och uppdateras. Bli inte avskräckt av alla främmande begrepp, anlita istället en byrå som hjälper er med SEO

Att lägga tid på att skriva relevanta och informativa texter att lägga upp på sidan är det absolut viktigaste arbetet. I texterna ska det finnas med sökord som personer använder när de letar efter specifik information, produkter eller tjänster på internet. Sökorden kan vara korta och bestå av endast ett ord, men det ska även finnas längre sökfraser på plats. Sökord kan vara breda och driva trafik, men det är viktigt att även få med kortare sökfraser och ord som gör att besökare är närmare en konvertering och att konkurrensen om sökorden är lägre.

Det en SEO-byrå vanligtvis gör först är en analys av webbsidan för att se hur sökbeteendet hos besökarna ser ut och hur konkurrenterna i samma bransch står sig mot den aktuella sidan. Man kontrollerar hur konkurrenterna har utformat sitt innehåll, vilka webbplatser som använder samma fraser eller sökord och hur de står sig hos sökmotorerna jämfört med er webbplats. En konkurrensanalys är viktigt för att man ska kunna se om det finns utrymmen där konkurrenterna inte har hängt med och ni har en chans. Det är även viktigt att hålla koll på hur mycket konkurrenterna syns jämfört med den aktuella sidan.

Webbplatsens content, eller innehåll som det översätts, är väldigt viktigt och förutom att ha informativa texter spelar utformandet av texterna, rubriker, menyer och bilder in i webbplatsens SEO. Sidan måste även laddas upp snabbt eftersom det gör att den rankar högre. Visst har vi alla stött på en hemsida som står och tuggar länge innan den är färdiguppladdad? 

Att lägga lite tid och kraft på att lära sig grundläggande SEO är en bra idé om du vill att din webbplats eller e-butik ska växa. Men det kan även vara smartare och ett snabbare sätt att se resultat om du väljer att göra en analys ihop med en SEO-byrå. Då får du reda på exakt vad som fungerar och vad som behöver förbättras. Med en analys har du en bra utgångspunkt som du kan arbeta på själv för att få in mer besökare som konverterar.

Föregående inlägg

Gör det enkelt för besökarna att hitta till din webshop genom rabattkoder

Nästa inlägg

Affiliatemarknadsföring