MarknadsföringSociala Medier

Sociala medier och viral marknadsföring

Vad är viral marknadsföring?

Viral marknadsföring kan kallas också för ”mun-till-öra” metoden eller virusmarknadsföring. Det handlar om att kunder som har köpt varor och tjänster från ett företag / webshop etc., pratar mycket om de varorna eller tjänsterna med sina vänner, bekanta och andra personer – oftast hur bra dem varorna är, ger rätt image åt det företaget och genom det påverkar sin omgivning att köpa liknande varor/tjänster.

Det kan handla också om att sprida budskapet om ett varumärke som kan kopplas till produkter, tjänster eller personer.
Som exempler kan vi ta Nike, Coca-cola, Volvo, Replay – vi köper de produkterna för att dem är ”bra” märken.
Vi köper tjänster från Trygg-Hansa, Securitas,  Tele2 – för att vi har hört att deras tjänster är bästa etc.

Det intressanta kan vara det sista – en person som varumärke. T.ex. Madonna, Bruce Willis, Zlatan – de har sina personliga varumärken. Det är inte endast att de är ”kändisar”. De är ”kändisar” föra att de har jobbat och skapat sitt varumärke. Och alla vet att vad de än gör, gör de det på bästa sättet.

Tänk att du kan bygga upp alla tre sorters av varumärken via Sociala Medier. För din produkt (dina produkter från din webshop), dina tjänster (bra service från kundtjänst, snabba och smarta leveranser) och till slut ditt personliga varumärke – dig själv.
Det kan du göra genom bra planering, strategi, fokus och engagemang. Det tar tid att bygga upp det men det ger sedan lånsiktiga effekter.  Och sociala medier är bra verktyg för att göra det.
Men kom ihåg – allt i marknadsföring er en test  innan det börjar fungera.

Föregående inlägg

Schemalägg dina poster på Facebook sida

Nästa inlägg

Bloggar du med WordPress?

Inga kommentarer

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *