Marknadsföring på TwitterSociala Medier

Analysera på Twitter

Twitter analytics är en funktion som hjälper Twitter användare att hålla koll på deras statistik på Twitter. Man kan bland annat kolla på vilket innehåll som genererar flest tittare och drar till sig störst statistik, vilket är väldigt gynnsamt inte minst för alla de företag som vi få ut mer från Twitter. Genom att ha större koll på sitt innehåll och sin statistik så kan man enklare anpassa sin Twitter efter vad kunderna vill ha och efter vad som lockar flest till att klicka vidare och kolla på innehåll. Med andra ord kan man nu enkelt kartlägga besöksstatistiken och använda den till att förbättra sitt användande utav Twitter ytterligare. Detta kan göras genom kartläggning utav grafer och tabeller som smidigt representerar din data. För att på ett effektivt sätt använda detta verktyg och göra nytta utav insamlad data och information är det av stor vikt att man även lägger ner lite tid och energi på att analysera sin data och har koll på vad som går hem hos följare och potentiella kunder. När man kan detta så är Analytics guld värt för att få den publicitet som man vill ha.

Det är även möjligt att, om inte på Twitter Analytics så genom andra analytiska program, kartlägga konkurrenters statistik. På så vis vet du vad som fungerar bra respektive mindre bra för dina konkurrenter och lär dig med andra ord vad som krävs. Har du en bra bild över dina konkurrenters statistik så kan du enkelt förstå dig på dina egna förutsättningar och hur ditt eget konto ligger till i jämförelse. Ända sedan Twitter själv öppnade upp för statistisk analys så har många webbplatser och e-företag öppnat upp för att optimera denna funktion genom att skapa önskvärda grafer, tabeller, diagram, med mera, för att kunna visualisera den information och fakta som du vill ha. Vissa verktyg kan även lagra tidigare presentationer eller hjälpa till med dataanalys och mycket mer. Men som vanligt så finns det många möjligheter och många företag samt verktyg som specialiserar sig inom detta, vilket innebär att man måste välja noga och se till att man får precis vad man vill ha utav det analysering verktyg som man använder sig utav. Några bra verktyg utöver Twitter Analytics skulle kunna vara Twitter Counter, Tweetstats och Visible Tweets som är tre bra tjänster som hjälper dess användare och kunder med just detta.

Twitter Analytics

Utvecklare: Twitter Inc

Släpptes: 27 augusti 2014

Webbplats: analytics.twitter.com

När man väljer en tjänst och börjar använda dessa statistiska verktyg så är det dessutom en fråga kring hur mycket man vill lägga ner på sin marknadsföring och optimering på Twitter, eftersom det mesta kommer med ett pris, om än relativt lågt för en hel del verktyg med många funktioner och användbara tillägg. En intressant faktor som finns tillgänglig hos vissa mätverktyg och statistiska datasamlare om omvandlare är att man kan samla statistik från flera olika sociala medier samtidigt, för att sedan jämföra dessa med varandra. Detta är givetvis otroligt bra för alla som vill ha koll på marknadsföring utav sitt varumärke. Åter igen så kan man se vad som intresserar användare och nu även hur det skiljer sig mellan olika sociala medier. På Twitter styrs det utav innehåll, på Instagram utav de visuella bilderna som presenteras, etc. Detta innebär att de flesta medier för detta är till för helt olika saker – en optimering krävs med andra ord för var social media som man rör sig inom och där man enkelt vill kunna göra bra PR för sitt företag eller sin hemsida. Så ta dig en funderare kring vad som kan behövas för att ge ditt Tweetande en skjuts framåt, det kan nämligen vara enklare än du tror ifall du har tillgång till statistik och information kring användningen.

När allt fler Twitter-användare nu får tillgång till deras egen statistik så finns det chanser för konkurrensen att öka ytterligare, men ha alltid i åtanke att vikten inte ligger vid ifall man har tillgång till sin statistik eller inte. Det som är utav vikt är vad man väljer att göra utav den information och statistik som man fått. Kan man inte analysera de beteenden som syns online genom insamlad statistik så är det helt meningslöst eftersom man på så vis inte anpassar sig efter vad följare och besökare vill ha. Så tänk smart och använd information och statistik till din fördel!

Besök Twitter Analytics
Föregående inlägg

Publiceringsverktyget WordPress - Bloggarnas favorit

Nästa inlägg

24 timmar kvar: Googles mobiluppdatering