Använd en Dialer för marknadsföring av din e-handel
En stadig kundbas är en nödvändighet för varje företag. Vill du få fler återkommande kunder? Då kan en dialer vara något för dig.
En stadig kundbas som återkommer och handlar flera gånger istället för bara en gång är otroligt viktigt. Men detta är inte för alla. Beroende på vad du säljer kan det vara värt att använda sig av en dialer för att ringa ut och få kunden att handla igen och dessutom öka kundnöjdhet. För det är det viktigaste att dina säljer stöds av rätt teknik som gör det enkelt för dom att ringa ut och sparar dig arbetstimmar.
Att välja den bästa lämpliga kontaktcenterprogramvaran är avgörande för att producera resultat av förutfattadelade affärsstrategier. Endast rätt programvara kan formulera sätt för dessa strategier att lyckas.
Är en dialer något för min e-handel?
Detta beror verkligen på vad för produkt du säljer, priset på produkten, ifall det är något som förbrukas eller måste uppdateras och i vilka volymer. Så låt oss gå genom några exempel för vilka företag det hade passat bra. Så du kan se ifall det hade funkat för dig och just ditt företag.
Exempel 1: Företag som säljer kaffemaskiner för kontor
Företaget har en webbshop som säljer kaffemaskiner för kontor. Dessutom erbjuder företaget kaffe för maskinerna. Sättet dom använder en dialer är att dom har en databas där dom har samlat information om sina kunder. I databasen finns det information om hur mycket kaffe kunden förbrukar och systemet uppskattar när kunden kommer behöva köpa in kaffe igen. För att vara säker att kunden väljer dig för kaffet är det viktigt att du når ut till kunden innan dom börjar söka efter en leverantör av kaffe. Till och med ifall kunden söker efter ditt företag på internet finns det risk att dina konkurrenter har reklam för dina sökord och på så sätt kan du förlora kunden. Här hjälper en dialer eftersom dina säljare kan enkelt och på ett effektivt sätt ringa ut och sälja till kunden innan det ens finns möjlighet att kunden söker efter någon annan.
Exempel 2: Företag som säljer mjukvara
Företaget har en webbshop som säljer bokföringsprogram. Bokföringsprogram har grundläggande uppdateringar som är gratis men det finns också större versions uppdateringar som kunden måste köpa ifall dom vill ha tillgång till dom nya funktionerna. Här hjälper en dialer eftersom dina säljare måste ringa ut till stora volymer av kunder och dom måste göra det effektivt. Dialern gör att du som har 5 säljare kan ringa ut till runt 10 personer samtidigt eftersom chansen dom inte svar är stor och utan dialern hade det inte varit möjligt. På så sätt blir det otroligt mycket effektivare och du behöver mindre anställda för att hantera samma arbetsflöde.
Hur funkar en predictive dialer?
Systemet för prediktiv uppringning kan automatiskt ändra eller justera sitt samtalsmönster baserat på antalet agenter/säljare och den förutbestämda genomsnittliga samtalstiden. Prediktiv uppringare är en smart uppringningsprogramvara för callcenter som hjälper till att spara mycket tid för agenter genom att ansluta dem till de samtal som besvaras av kunden. Eftersom endast de besvarade samtalen är anslutna till den tillgängliga agenten minskade systemet kraftigt väntetiden för både agenterna och kunderna. Systemet hjälper agenter att hoppa över uppringningsproceduren så att de kan koncentrera sig på att betjäna kunderna på bästa möjliga sätt med förbättrad kompetens och effektivitet.
Systemet ger också information om ingen svara, röstmeddelanden, upptagna toner, frånkopplade nummer etc. Dessa uppgifter kan vara användbara för marknadsföringskampanjer för e-handel eftersom de kan lagra informationen i sin databas och följa en proaktiv strategi för den utgående samtalsprocessen. Totalt säkerställer det prediktiva uppringningssystemet att:
- Agenterna spenderar sin tid i produktiv konversation med potentiella kunder istället för att slösa bort sin tid på att ringa nummer som är obesvarade, frånkopplade eller upptagna.
- Agenter arbetar mer effektivt och produktivt samtidigt som de sparar sin tid och blir anslutna till nästa samtal så snart de har slutfört sitt tidigare samtal.
- Marknadsföringskampanjerna går smidigt eftersom agenterna kan locka fler leads som kan konverteras till kunder.
Funktioner i predictive dialer system
Några av de viktigaste funktionerna i prediktivt uppringningssystem för e-handelsföretag inkluderar:
- Effektiv kampanjhantering
- Identifiering av telefonsvarare
- Analys i realtid
- Enkel CRM-integrering
- Röstinspelning
- Nummerpresentationen
- Användarvänligt användargränssnitt/UX
- Generering av anpassade rapporter osv.
Hur hittar man en bra dialer
Vi har gjort jobbet åt dig och jämfört många olika företag som erbjuder en dialer. Efter många test och mycket fram och tillbaks mellan olika företag har vi fått ner listan till två stycken som vi tycker om. Men tyvärr efter ytligare testande märkte vi att ena av dom inte vara så bra för den svenska marknaden. Så till slut har vi bara en kvar och det är Callmaker.se. Det som gör den så bra är att den har alla funktioner som behövs för en bra dialer. Men det som är det bästa är alla integreringar för svenska kunder. Här är lista på bara några exempel av system den funkar med:
- Visma
- Salesscreen
- Microsoft dynamics 365
- Scrive
- Fortnox
Detta gör den perfekt för den svenska markanden eftersom både Visma och Fortnox är riktigt populära i Sverige. Så ifall du vill kika in deras system kan vi rekommendera att du kollar upp exakt hur deras dialer fungerar.
Slutsats
Eftersom prediktiv uppringningsprogram är ett viktigt verktyg för alla e-handelsmarknadsföringskampanjer bör den väljas noggrant. Välj alltid ett professionellt företag som kan anpassa lösningen enligt dina affärskrav genom att ha alla viktiga funktioner som är till nytta för framgången för kampanjer som du planerar att starta. Det är viktigt att först gå genom hela ditt flöde och så till att systemet du väljer funkar just för dig och ditt flöde.