Så får du e-handeln att synas på Google
Att starta en e-handel är idag enkelt. Det finns en mängd smidiga plattformar att välja mellan för helhetslösningar. Svårigheten ligger i att få kunder till sin hemsida – hur gör man egentligen för att synas på Google?
Driver du en e-handel är det största målet förmodligen att sälja mer. För att det ska kunna hända behöver du få besökare till din hemsida och webshop. I Sverige är Google det överlägset vanligaste sättet att hitta en produkt eller tjänst på nätet. Därför är det just genom sökningar på Google som dina kunder oftast kommer att hitta dig.
Vem hamnar högt upp på Google?
Det är ingen slump vilka hemsidor som hamnar högst upp bland sökresultaten när en kund googlar efter en produkt. SEO-byrån iamcontent är experter inom sökmotoroptimering och ger här tips på hur du får din webshop att klättra uppåt i Googles sökresultat.
Satsa på bra innehåll och rubriker
SEO betyder sökmotoroptimering och är avgörande för att du ska få besökare till din hemsida. Inom SEO finns en rad olika saker att jobba med. Först och främst bör din hemsida ha bra innehåll med rätt rubriker. Google ”gillar” sidor som har unika och välskrivna texter, gärna uppdelade i luftiga stycken och med flera undersidor.
Viktigt här är att du använder samma sökord som din målgrupp, både i rubriker, underrubriker och brödtext. För att ta reda på sökorden gör man en analys, och du kommer då se att olika ord och meningar har olika hård konkurrens. Ju fler som söker på ett ord, desto tuffare konkurrens. Men populära sökord innebär också större möjlighet till många kunder!
Flera fördelar med snabb sajt
Bilder, animationer och filmklipp bidrar till att skapa intressant innehåll till din webshop. Det kan dock även göra att sidan laddar långsamt i kundens mobil eller laptop. Du riskerar inte bara att besökarna tröttnar och backar ur från sajten, utan påverkas också negativt vad gäller SEO.
En sida som laddar långsamt blir straffad av Google genom att hamna längre ner i sökresultaten. Det finns flera sätt att snabba upp laddningstiden på en hemsida, till exempel genom att komprimera bilderna du använder eller installera smarta tillägg i WordPress.
Kraften i länkar
En annan del av sökoptimering är länkar. Det gäller länkar in till din e-handel, och ut till andra hemsidor. När en seriös sajt länkar till din e-handel i en text kommer det att påverka din SEO positivt. På samma sätt kan interna länkar i din webshop, till exempel mellan produktsidor, förbättra din SEO. Ankartexten, alltså den text som man klickar på, bör bestå av rätt sökord och varieras.
När behöver man sökoptimering?
Allt fler företag investerar i SEO. Det är ingen enkel process men med rätt metoder kan det ge enorma resultat i form av fler besökare och kunder. Vill du nå större framgång på nätet är sökoptimering ett måste och ofta en väl värd investering om du väljer att anlita en expert på området. Genom att optimera hemsidans texter, bilder, struktur och länkar kan du få webshopen att sticka ut i den hårda konkurrensen på Google.