Marknadsföring

Affiliatemarknadsföring

Affiliatemarknadsföring är den marknadsföringsform som växt absolut mest de senaste 10 åren. I den här artikeln förklarar vi hur det fungerar och hur du kan komma igång.
Affiliate marketing innebär enkelt uttryckt att en utomstående aktör – vanligen ett företag – skickar kunder till ett annat företag och får betalt för det. Att arbeta på det här sättet mot provision är i sig ingen nyhet, men med den enorma ökningen som e-handeln har haft de senaste 20 åren, i kombination med tekniker för att hålla koll på vilka kunder som kommer från vilka sajter och vad de sedan gör på försäljarens sajt, så har denna metod för marknadsföring exploderat i omfattning. Affiliate Marketing är som mest lönsamt för de företag som ägnar sig åt denna marknadsföring i branscher med stor etablering av företag som säljer i stort sett likvärdiga produkter. Pornografi, online-apotek och nätcasino är typiska sådana branscher.

Hur fungerar affiliatemarknadsföring?

Det vanligaste sättet är att marknadsföraren sätter upp nätsajter som behandlar den bransch som han vill arbeta mot. Om vi antar att han vill marknadsföra online casino, en av de Affiliate-branscher som betalar sig bäst, så skapar han alltså sajter som recenserar olika nätcasinon och casinospel, förklarar regler och tipsar om system och strategier.

När sedan en internetanvändare googlar efter frågor som rör spelande på nätet, så hoppas marknadsföraren att han ska hamna högt i Googles sökresultat och att den presumtive spelaren ska hamna på just hans sida. När spelare sedan läst sin recension eller artikel och klickar sig vidare till ett casino och gör en insättning pengar, så betalar sajten marknadsföraren en viss del av vinsten som spelaren genererar över en viss period, oftast ett år. På samma sätt fungerar det i övriga branscher som webbhotell, e-handel, binära optioner eller online-apotek.

Kvalitet och sökresultat

Som vi ser så är en bra rankning i Google en förutsättning för att detta ska fungera. För att du som Affiliate-marknadsförare ska få en bra ranking så krävs det att du presterar kvalitet. Det fanns en tid då det var enkelt att med sökmotoroptimering ”lura” Google att ranka en sajt högt, exempelvis genom att proppa sidan full med de söktermer du vill ranka högt för. Den tiden är förbi. Googles algoritmer ser numer igenom sådant, och risken är tvärtom att du blir straffad för överoptimerade sidor.

Istället är det kvalitet och åter kvalitet som gäller. Vill du lyckas bra så kräver det genomarbetade recensioner och artiklar och att du tillför ett verkligt mervärde till läsare. Om vi än en gång tar casino som exempel så är ett utmärkt exempel på en riktigt bra casinosida är Casino.se, som utöver recensioner även erbjuder en jämförelsefunktion, som snabbt låter dig se hur olika nätcasinon skiljer sig åt. Ett annan bra om än mindre ambitiös sida är Casinospel.se som du hittar du här.

Komma igång med affiliatemarknadsföring

Alla sajter som vill locka köpare eller kunder med hjälp av denna typ av marknadsföring är anslutna till Affiliate-program, eller har utvecklat sina egna. Dessa program håller ordning på vilka kunder du skickar till dem, och i vilken utsträckning de sätter in pengar och spelar för dem eller gör inköp av varor och tjänster.

Om du exempelvis skulle villa skriva recensioner om det casinot Mr Green så går du bara till deras sida Mr Affiliate och registrerar dig som Affiliate hos dem. Då får du tillgång till speciella länkar som du använder för att länka till dem i din recension, och som håller reda på transaktionen. På samma sätt fungerar det på i alla andra branscher som använder sig av Affiliate marketing.

Så är du intresserad av att ge dig in i branschen så är det bara att sätta igång. Glöm dock inte att satsa minutiöst på kvalitet i både bilder och text.

Föregående inlägg

Klarna: Nya funktioner

Nästa inlägg

Hur man använder Instagram för marknadsföring

Inga kommentarer

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *