Driva företag/ webshopEkonomi

Allt om moms

Som företagare måste du veta allt om moms. Om du inte vet tillräckligt kan det kosta dig mycket.

Alla betalar moms som kallas också för mervärdesskatt. Så om du ser att det står: mervärdesskatt så är det samma som moms.
Momsen betalas när man köper varor och tjänster och det normala momssatsen är på 25%.

Om man är företagare och säljer momspliktiga varor eller tjänster till andra i yrkesmässig verksamhet i Sverige är man skyldig att ta ut moms av sina kunder och betala den till staten.
Dvs. om man har en vara som man får betalt 100 kr ”lägger” man på varan 25% moms och då varan kostar 125 kr. Av detta betalar du till staten 25 kr.

När du gör inköp själv till din verksamhet betalar du moms till andra och du har rätt göra avdrag från den momsen som du tar från dina kunder. Dvs. – om du betalar porto för att skicka varan till kunden och betalar på Posten 60 kr – är 12 kr av 60 kr moms.
Då kan du dra av de 12 kr från de 25 kr som du har tagit från kunden och betalar till staten 25-12= 13 kr.

Så här räknar du moms på alla varor som du har sålt och köpt. Du har ingående moms och utgående moms. Ingående på varor som du säljer och utgående på dina inköp. Men för att underlätta räkna in- och utgående moms är det bra att du ha en bokföringsprogram. Där registrerar du endast dina inköp och försäljning och programmet tar hand om momsen själv (om det finns rätt inställning i programmet).

Det finns momssats på 25%, 12% och 6%. Här på Skatteverkets hemsida kan du läsa när betalar man 25, 12 eller 6 % moms.

Om du har enskild firma kan du redovisa momsen till Skatteverket en gång i månaden, en gång i kvartalet eller en gång om året. Om det blir en gång om året betalar du varje månad en fast summa i preliminärskatt beräknat på uppskattat omsättning i företaget och efter skattedeklaration betalar du mellanskillnaden på det som du har betalat och det som finns kvar att betala – då blir det både moms och skatt.

Kom ihåg att du kommer inte undan att betala moms även om din firma går inte med vinst – om den går med förlust. Momsen som du har tagit från dina kunder genom försäljning varor och tjänster är du skyldig att återbetala till staten. Därför är det jätte viktigt att du har stenkoll på momsen.

Föregående inlägg

Är du passionerad?

Nästa inlägg

Framgång med Napoleon Hill

1 kommentar

  1. Klas
    på 16 januari, 2016 vid 16:20

    Hej!

    Jag köper och säljer begagnade böcker enligt förenklade VMB-regler. Bokför alltså ingen moms för varje inköp/försäljning utan beräknar istället momsen på vinstmarginalen för en momsperiod.

    Min fråga gäller portot:
    Ska jag bokföra momsen på portot för varje faktura, eller ska jag göra likadant med det som med böckerna – klumpa ihop momsen per period?

    /Klas