Driva företag/ webshopMarknadsföring på Bloggar

Hur man startar en blogg?

Jag har skrivit tidigare – här och här – om att en blogg är bra att ha när man har en webshop. Det är inte bara: bra att ha, det är ett måste om du vill lyckas med din webshop och bli framgångsrik webshoppare.
Men hur startar man en blogg?
Det finns många sidor som du kan ha blogg på helt gratis. Men jag tycker att det är två som räknas om du vill skriva om mera än vad har du ätit till frukost idag, lägga suddiga bilder på din lite brända äggröra eller vad har du shoppat idag, och igår,
och vad kommer du att shoppa imorgon, och att du shoppar varje dag för flera hundra/ tusen kronor etc. etc.

Du kommer att skriva om din verksamhet, om dina produkter, om din webshop, om dig som företagare och expert i ämnet. Och därför behöver du en riktig blogglösning, bra navigerat, med bra möjligheter – t.ex. att lägga reklam eller Google Adsense på.

Och de två aktörer är WordPress och Blogger.

Jag har skapat tidigare blogg till min butikblogg.se men har fått nog av andras reklam och märkte att det ser inte riktigt professionellt med andras reklam och har flyttat den till Blogger. På Blogger har jag två till bloggar: Stick-terapi och The Mastery of Living – du kan se att det finns möjligheter till olika snygga design och tillägg.
Och den här bloggen Driva Webshop är gjort på WordPress plattformen som har möjligheten att flytta den till egen domän (det kan man inte göra på Blogger). Men man behöver inte göra det heller. Bloggen är kopplat till din butik och du kan alltid länka till den från din webshop.
Kolla också om du har inbyggt funktion i din butikslösning att skapa en blogg – det finns sådana lösningar som har det.

Sedan är det bara att följa instruktionen ( välj alltid namn på bloggen som är samma eller liknande med din webbutik) – skapa din blogg på  WordPress eller Blogger.

Föregående inlägg

Besökare till din webshop – del 3

Nästa inlägg

Den där "pesten" - säljare.