Driva företag/ webshop

Den där "pesten" – säljare.

Ja, som företagare och butiksägare kommer du att bli uppringd av många olika säljare – många olika.
Som butiksägare är du en enkel, oskyddad måltavla för alla som vill sälja sina annonser och andra tjänster runt Internet.

Du kommer att bli uppringd av dem som vill sälja dig annonser, banners, Google sponsrade länkar,  marknadsföring på bloggar, plats på mötesplatser och portaler, sökmotoroptimering, som också tvättmedel eller brandskyddsutrusnig , telefonabonnemanger, och dem som vill sälja tjänster som skyddar dig
från att bli uppringd av telefonsäljare.
Och allt som du behöver och inte behöver.

Det är du som kan avgöra vad behöver du och vad du inte behöver.  När tackar du ja, och när tackar du nej.

En del av säljarna kommer du verkligen uppleva som pest – dem som ger sig aldrig, och som inte förstår: nej tack.

Men i själva verket är vi alla säljare. Du är också en säljare – du har ju en webshop som du säljer saker i på något sätt.
Som anställd är du också en säljare – du måste sälja dig för din chef – att du jobbar bra, eller ännu bättre och därför förtjänar du en löneförhöjning.
Som granne är du också en säljare, du säljer dig själv som en trevlig granne.
Som en som vill lyckas i livet är du också en säljare – du måste sälja dig själv, ditt sätt att vara, ditt sätt att erbjuda varor och tjänster, sälja ditt namn att bli en känd människa eller en bra expert inom ett område.

Så vi är alla säljare och vi behöver inte hata dem som ringer till oss. De bara ringer för att presentera sina produkter eller tjänster. Du kan alltid säga ja eller nej – det är bara ditt val.
Men en del ger sig aldrig. Det är sant.

En bra säljare är inte den som vill övertala dig. En bra säljare är den som lyssnar på dig, den som hör och förstår vilka behöv du har, och utgår från dina behöv, och inte att han vill ”hjälpa” dig med det vad han/hon har att erbjuda.
En bra säljare är profesjonell – vet till vilket företag ringer han/hon, vad säljer du för något, och vad heter din butik.
Och när han vill sälja Googles sponsrade länkar eller sökmotoroptimering då kollar han först vad du ligger någonstans i sökmotorn och om du har sponsrade länkar redan – och han hjälper dig från dina behöv och inte från det vad han vill sälja just idag.

Du kommer att höra väldigt ofta: ”Hur marknadsför du dig idag?” Då har jag lust att säga direkt: ”Och vad har du med det att göra?” Det skulle låta mycket bättre att presentera sig och fråga ” Behöver ert företag hjälp med marknadsföring?” ”Behöver ert företag byta telefonabonnemang till en som passar er bättre?”

Kom ihåg:
1.Du behöver inte lyssna om du tycker att det är jobbig och du får inte något av samtalet och förlorar bara din tid – det är säljaren som skall lyssna på dig.
2. Du skall inte ha dåligt samvete att du inte köper en annons – ja, du skall annonsera – men det är du som bestämmer vilka annonser är bättre för dig och när vill du annonsera – och detta lär du dig med tiden. (Vi kommer att prata om det här i bloggen).
3. Du kan inte ”rädda” alla säljare och köpa allt från alla som ringer – det är du som betalar och det är du som bestämmer – inte säljaren.
4.Be alltid att säljaren skickar till dig ett mejl med information att du kan i lugn och ro läsa genom och avgöra om det är något för dig.
5. Köp aldrig något via telefon med inspelningar som säljare gör om du känner inte företaget som säljer och om du är inte 100% säker att du behöver produkten. Be alltid att få erbjudande till din e-post. Ångerköp som konsumenter har gäller inte dig som företagare. Be alltid först om orderbekräftelse att du kan kolla om allt stämmer om det finns saker som är inte solklara.
Säger företaget att de skickar inte sådant och försöker inte lösa din begäran på ett smart sätt att du blir nöjd, då köper du inte helt enkelt. Idag finns det massa olika företag som säljer likadana tjänster.
6. Väldigt ofta säljer säljaren att erbjudande gäller bara nu och här och du måste bestämma dig direkt att få det förmånliga priset – är det så? Tycker du att det är rätt? Det är bara ett trick att sälja -be alltid om betänketid – att du svarar inom 2 timmar t.ex. det är du som kund som bestämmer och inte säljaren.
Vill säljare komma överrens och du känner att han/hon vill hjälpa verkligen och att tjänsten är bra för dig då är det värt att köpa.

Föregående inlägg

Hur man startar en blogg?

Nästa inlägg

Visa vem äger butiken.

2 Kommentarer

  1. Uno Lingmark
    på 23 juni, 2011 vid 14:03

    Hej Iwona,
    vill ge dig en eloge för att du sammanställt en fin text om och för telefonsäljare.
    Hälsningar
    Uno Lingmark

    • Profilbild
      på 23 juni, 2011 vid 14:31

      Tack Uno! Jätte tack att du tycker om den:)