Driva företag/ webshopDu som företagareEkonomiMarknadsföringSjälva startenSociala MedierStarta webshop

Intervju med Hanna som driver Linliving.se

Idag så har vi intervjuat Hanna Jörnhammar som driver Linliving.se.

När och hur började du med ditt entreprenörskap?

När jag nu tänker tillbaka på min barndom så inser jag att jag började med mitt entreprenörskap redan som 10-åring när jag och min kompis snodde med oss saker hemifrån i smyg som vi sedan sålde på egenarrangerade loppmarknader på gatan där vi bodde. Vi gjorde detta för att få ihop glasspengar och det gick så pass bra att vi kunde köpa fritt med glass i flera veckors tid.

När jag verkligen började jobba entreprenöriellt ur ett företagsmässigt syfte var när jag tillsammans med 2 klasskamrater drev ett UF-företag under vårt sista gymnasieår. UF-året fylldes med framgångar försäljningsmässigt, personlighetsmässigt och också tävlingsmässigt där vi vann titeln årets UF-företag på Gotland samt att jag personligen kom på en femte placering i tävlingen årets säljare av totalt 21 000 tävlande.

Vilken utbildning har du?

Jag studerade på Ekonomiprogrammet på gymnasiet vilket är den enda utbildningen jag i dagsläget har. Däremot har jag gått på en del kortare utbildningar så som bland annat EMAX-utbildningen i Örebro, Go Ahead-utbildningen via Science Park och en Projektledarutbildning genom Gotlandsakademin.

Har du drivit UF-företag?

Jajamen! Jag drev UF-företag sista året på gymnasiet och det var det bästa jag någonsin har gjort. Jag blev så inspirerad av UF-företagande så jag sökte jobb på Ung Företagsamhet Gotland som projektledare och fick jobbet. Jag är en riktig UF-älskare och att jag i dagsläget är med och jobbar för att alla Gotlands gymnasieelever ska få chansen att driva UF-företag är fantastiskt!

Hur kommer det sig att du startade Lin Living?

Jag kände under UF-året att företagandet verkligen passade mig. Att man får jobba, tänka och göra precis som man vill utan att det finns något som är rätt eller fel blev min dröm. Dessutom tyckte jag den affärsidén som vårt UF-företag hade (försäljning av linnelakan) var så pass bra så jag valde att fortsätta fast med det fast med ett utökat koncept.

Framtidsplaner/visioner

Min vision är att företaget om några år har expanderat ut i hela Europa så att fler länder får ta del av linnets fantastiska egenskaper. Visionen är även att företaget skall ha få och speciellt utvalda återförsäljare runt om i hela Sverige och Europa där det ska gå att köpa Lin Livings exklusiva produkter. Att jag med mitt företag dessutom kan vara med och ge människor jobb är en dröm som jag kommer jobba hårt för att uppnå.

Några tips på hur man kan bli lika bra entreprenör som du?

Allt handlar om att våga. Våga tro på att just DU kan lyckas med dina mål. Att vara entreprenör handlar verkligen om att tänka nytt, kreativt och utanför boxen och det kan man inte göra om man hela tiden oroar sig för att göra fel. Som entreprenör kommer du göra fel, säkert hundra gånger, men det gör inget. Det finns inget som man lär sig så mycket av som att våga ta en rövare och sedan göra fel. Då vet man precis hur man INTE ska göra nästa gång alla fall. Det är även viktigt att våga fråga människor om hjälp. Vi behöver inte sitta inne med all kunskap själva, det insåg jag väldigt snabbt när jag lämnade skolbänken. Vi är bra på olika saker av en anledning och kompetensen du söker finns ofta ett mail eller ett samtal bort.

Lin Living

Varför just linne?

Linne är ett fantastiskt naturmaterial som har funnits sedan urminnes tider. Materialet är naturligt, hållbart, exklusivt och otroligt vackert som håller i generationer. Jag föredrar kvalitetsprodukter som har hög standard och håller länge. Vi lever idag i ett sanslöst konsumtionssamhälle där vi köper och slänger i en omoralisk takt vilket jag vill vara med och förändra. Att köpa linneprodukter som håller för resten av livet om de sköts väl, är en direkt åtgärd för att frångå detta hysteriska konsumtionssamhälle. Ingen av oss människor på jorden kan lösa miljöproblemet själva. Men om alla hjälps åt och gör något så kommer vi kunna göra skillnad. Hemtextilier har vi alla på ett eller annat sätt i olika mängder, och att då välja miljövänliga, gedigna och dessutom etiskt korrekt tillverkade produkter är ett smart val. Produkterna säljs dessutom till ett förmånligt pris.

Hur har du marknadsfört dig?

Jag har mestadels marknadsfört mig genom sociala medier så som Facebook och Instagram. Att marknadsföra sig på dessa sociala medier är toppen då det ofta riktar sig direkt till de människor som är intresserade av dig och dina produkter. Att köpa en annons i tidningen är inte lika effektivt då det riktar sig till alla möjliga människor där säkert 95 % inte alls är intresserade av det du gör. Att kunna få marknadsföringen så selektiv som möjligt är ett smart val. Jag har även ett gäng väldigt nöjda kunder som pratar gott om mina produkter vilket jag märker ger absolut bäst resultat.

Framtidsplaner/visioner

Min vision är att fortsätta driva Lin Living i flera år framåt. Jag vill att företaget ska expandera runt om i Europa och att företaget ska ha råd att anställa ett gäng härliga medarbetare som kan få företaget att växa ännu mer. Att driva företag är något som jag vill och hoppas på att kunna göra för resten av mitt liv. Denna arbetsform passar mig otroligt bra då jag inte är stöpt i normens form som enligt en oskriven regel säger att man ska jobba måndag-fredag 8 till 5. Jag har dessutom svårt att anpassa mig efter meningen ”såhär är det” eller ”det där är fel”. Det finns väl alltid möjligheten att förändra om det är till det bättre, och att säga att något är fel är så tråkigt (om det inte handlar om mer extrema och hemska saker för där tycker vi nog alla människor lika).

Jag kan ta ett exempel på en situation där jag fick höra att jag gjorde fel, vilket gjorde att jag insåg att skolan kanske inte är en optimal plats för mig. Det var på mattelektionen i trean på gymnasiet. Jag kämpade hårt med matten, det var inget som föll på plats direkt men ändå lyckades jag få både B och C i matte som jag är så stolt för. På proven hade jag ofta rätt svar, men kunde ha fel uträkning och fick således fel på frågan. Jag skrev långa texter om hur jag tänkte och varför och fick sedan fram ett svar, medan man egentligen skulle haft en formel. Jag lärde mig inte formlerna så bra utan jag kombinerade lite. Men då gjorde jag tydligen fel, och fick sämre betyg. Detta gjorde mig så irriterad, och jag inser jag att jag svårt att anpassa mig efter att det bara finns ETT svar och EN lösning. Som jag jobbar nu så finns inga svar och inga mallar utan jag bygger upp mina rutiner och arbetssätt själv och jag älskar det.

Så, jag kommer fortsätta driva företag för resten av mitt liv och drömmen av att ge fler människor jobb kommer jag arbeta hårt för!

Föregående inlägg

Gör dina kunder tryggare och öka försäljningen

Nästa inlägg

Tictail - Plattformen som tar över svensk näthandel

Inga kommentarer

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *