Driva företag/ webshopE-handelslösningarEkonomiStarta webshop

Klarna eller SveaWebPay

Sveawebpay och Klarna är namnen på två utav de ledande betaltjänsterna. Dessa typer utav betaltjänster finns för att kunna göra det enklare för alla som har valt att driva egen webbutik. Betaltjänsterna och de systemen som erbjuds för alla kunder som driver e-handel är specialanpassade och välutvecklade system som passar varje enskild webbutik och de behov som krävs för ett fungerande betalsätt och en effektiv, funktionell logistik. Man kan även välja diverse produkter och paket, eller färdiga betalsystem för enkelhetensskull om så önskas – men att specialanpassa sitt betalsystem och sin plattform ska givetvis vara minst lika enkelt och förbättrar kvalitén markant. Klarna såväl som Sveawebpay erbjuder deras kunder, och i sin tur deras kunders kunder, populära betalsätt som underlättar och effektiviserar driften och användandet utav e-handel. De erbjuder även kampanjer och smidiga delbetalningssätt som bidrar till att effektivisera din försäljning och maxa säljarsiffrorna på smarta och smidiga vis. Dessa två företag bidrar aktivt till att utöka e-handel och shopping online, vilket gynnar kunder både i utbud och utförande genom deras betalsystem och konverterare. Konkurrensen mellan dem gör dessutom att tjänsterna ständigt förbättras och utvecklas till kundernas stora fördel. Det kan dock vara svårt att välja rätt, och just därför kommer vi att tala mer om detta längre ner.

Alla faktorer som tidigare nämnts låter givetvis helt perfekta, men som konsument och köpare finns det många frågor gällande tjänsterna som Sveawevpay och Klarna erbjuder. Som företagare och e-handelsdrivare vill man givetvis veta mer kring vilka fördelar som finns med respektive företag, hur enkla deras system är att anpassa, vilken hjälp det finns att få, samt till vilket pris. Med andra ord – vilken tjänst ska man som företagare köpa för att få det bästa gällande kvalité och pris? Hur mycket kommer användandet utav dessa tjänster att spara företaget eller webbutiken gällande administration och logistik? Vilken tjänst är enklast och bäst för alla de hundra tusentals e-handlare vi ser idag? Faktorer som man bör ha i åtanke är användarvänlighet, kostnad, plattformsuppbyggnad med mera. Läs vidare för att ta reda på mer om just vilken tjänst och plattform som passar just dig och dina kunder!

Övergripande information om Klarna

Klarna är utan tvivlan en stark utvecklare som lägger vikt vid kundernas behov och önskemål, och har stor diversitet för att kunna tillmötesgå detta. Klarna grundades i 2005 med mål att förbättra den otrygga e-handeln och göra den säker, en gång för alla, vilket var utav stor vikt för e-handel och dess spridning. Smartare och säkrare betalning är något som Klarna ständigt arbetar för att utveckla, vilket vi bland annat ser genom deras förbättrade kassakonvertering för mobila enheter. Många kunder idag är ständigt i rörelse och föredrar därför att kunna göra enkla köp via mobiltelefon. Genom Klarna kan kunder enkelt slutföra köp i mobilen utan krångel och problematik som hade kunnat uppstå vid system som inte är mobilanpassade. Genom Klarna finns en tydlig fördel med att kunden först accepterar och bekräftar köpet. Detta leder till registrering innan betalningen, vilket förhindrar risken för att kunderna sedan väljer kortbetalning och faller bort när uppgifter kring kort och dylikt behövs fyllas i. Tack vare att kunden redan har registrerat och bekräftat sitt köp så riskerar inte köpet att falla bort vid detta steg, eftersom köpet i princip redan är gjort. Om inget betalningssätt väljs vid denna punkt så kommer ett förvalt betalningssätt att träda i kraft, exempelvis via faktura genom Klarna.


Klarna


Klarnas webbplats

Utvecklare: Klarna AB
Grundat: 2005
Webbplats: Klarna.com

Via Klarnas tjänster sparar man dessutom tid genom minimal administration, eftersom man som konsument har ett enda kontrakt, en kontakt och en avstämningsfil vilket underlättar processen markant. Detta gäller alltid, oavsett om kunden väljer att betala genom kort, banköverföring eller faktura.  Utöver detta så är  Klarna en responsiv betalplattform som kan användas för både dator, mobil och surfplatta, vilket är en klart fördelaktig diversitet och anpassningsbarhet för samtliga användare. Ännu viktigare är att alla köp genom Klarna sker friktionsfritt och ytterst smidigt och enkelt – det finns en ytterst minimal risk för att en kund avbryter ett köp tack vare diverse säkerhetsåtgärder som man får genom Klarnas betalsätt. Som kund hos Klarna kan man dessutom ha sina gena köpevillkor till just sin e-butik samt specialanpassa vissa komponenter efter egna önskemål och behov. Klarna erbjuder exempelvis delbetalning och faktura, samt andra smidiga tillvägagångssätt och lösningar.

Övergripande information om SveaWebPay

SveaWebPay å andra sidan är en del av Svea Ekonomi AB, och är en betaltjänstsutvecklare som har funnits under dess namn sedan 2007. Svea har en lång historia inom finansiering och fakturaadministration, men deras WebPay slog inte upp portarna förens 2007, två år efter Klarna. Precis som Klarna så erbjuder SveaWebPay diverse betaltjänster som strävar mot att förenkla praktiska moment, logistik och administration för alla som driver e-handel och webbutik, men även fysiska butiker. Det erbjuds en rad olika betaltjänster som dessutom är flexibla och delvis anpassningsbara efter de system som krävs för specifika webbutiker. Svea lägger precis som Klarna ner mycket tid på utveckling för att kunna ytterligare förbättra de tjänster och system som de erbjuder idag, samt för att kunna presentera nya funktioner vid behov och efterfrågan hos kunder.

SveaWebPay har olika lösningar, produkter och tjänster för bland annat faktura, delbetalning, kort och direktbank, som alla strävar emot säkerhet och smidiga betallösningar till ett bra pris. Istället för helt skräddarsydda och specialanpassade system kan man välja mellan en rad olika produkter för sin webbutik, exempelvis telefonbetalning och delbetalning med flera. Dessutom så eftersträvar SveaWebplay allt snabbare utbetalningar och effektiva system som kan garantera detta för samtliga kunder och samtliga betallösning.

SveaWebPay


SveaWebPays webbplats

Utvecklare: Svea Ekonomi AB
Grundat: 1981
Webbplats: Sveawebpay.se

Hur lång tid tar det att slutföra ett köp med de plattformarna som erbjuds?

Vi vet utav egen erfarenhet att det inte alltid är så kul att genomföra köp som tar oändligt med tid och kräver många och långa steg innan de kan slutföras. Detta problem tacklar Klarna  enkelt genom snabbare och enklare köp både i mobil och på dator. För att slutföra ett köp genom Klarnas tjänster krävs oftast bara email och postnummer, eller personnummer och postnummer, vilket skapar ultimat användarvänlighet och effektivitet för kunder. Genom ett enkelt betalningssätt som detta så når man som företagare ut till betydligt fler kunder och tröttar inte ut befintliga kunder genom oändligt långa processer för köp genom utvald plattform. Ett väldigt bra exempel på detta är Klarna som kräver få klick till ett genomfört köp via de absolut flesta utav deras betalsätt. Kunderna behöver ange relativt lite information och måste inte skriva in tusentals uppgifter, och det är bara ett fåtal sidoklick som krävs för att gå hela vägen med sitt köp. Deras förträffliga säkerhet gör att detta är i princip idiotsäkert att använda och gynnar såväl konsument som kund och köpare hos samtliga e-butiker.

Vad kostar det, och hur blir det med min säkerhet som kund?

Givetvis så undrar man som köpare vilken tjänst som ger mest valuta för pengarna. Detta kan vara svårt att få en tydlig bild över eftersom olika tjänster kostar olika och har en rad olika erbjudanden, kombinationer, med mera. Vissa avgifter som kan tillkomma gör processen ännu mer frustrerande för vissa när det gäller just priset och hur man ska jämföra priser på ett effektivt och korrekt sätt. Man vill givetvis vara helt hundra på att man har bäst tjänst till helt rätt pris. Detta kan man ta reda på genom att jämföra de fasta priser som erbjuds, men glöm inte bort att ha tillägg och avgifter i åtanke som även de kan variera ytterligare mellan företag.

Vad som är gynnsamt med både Klarnas och SveaWebPay är att alla betalningar går under ett kontrakt, men oftast behöver men kontakta respektive betalsättsutvecklare för att få större koll kring vilka priser de erbjuder. Detta kan man göra innan man bestämmer sig för att köpa deras tjänster och teckna ett avtal för att kunna välja det som passar en bäst, till bäst pris. Beroende på vilka tjänster som företaget, e-handeln eller webbsidan behöver så är det dessutom olika prisklasser. Mer avancerade och specialanpassade system kan som du förstår kan bli en hel del dyrare än ett standardsystem som tar hand om faktura och kortbetalning, exempelvis. Den största fördelen med Klarna gällande detta är att man får samtliga betalsystem i samma lösning, vilket på så vis innebär att man har ett kontrakt med en leverantör till ett pris, till skillnad ifrån SveaWebPay som via sin hemsida erbjuder olika system och produkter separata.

Gällande betalsätt och de eventuella risker som man utsätter sig för så har Klarna lyckats erbjuda sina kunder att ta hela kredit- och bedrägeririsken, vilket innebär att man som kund alltid får högsta tänkbara säkerhet och alltid kan få ut sina pengar oavsett vad som sker. Denna säkerhet grundar sig i att Klarna har ett mycket simpelt men otroligt säkert system. När kunder fyller i de ytterst få uppgifter som krävs (postnummer, e-post, eller eventuellt personnummer) så kollar Klarna upp resterande uppgifter snabbt och effektivt.

Båda leverantörerna är inte speciellt offentliga med sina priser utan man får offerter baserade på volym när man kontaktar dom. Men vi har kontaktat båda och fått priser. OBS! Priserna vi har fått kanske inte stämmer precis för dig baserat på din volym.

SveaWebPay pris

Hos SveaWebPay kan man välja att ha enskilda paket alternativt så kan man lägga ihop flera för att erbjuda så mycket som möjligt för kunden. Vi räknade på det Klarna Checkout erbjuder.

Paketpris Faktura & Delbetala: 

Startavgift: 1495kr

Månadsavgift: 295kr

Kort:

Startavgift från: 1995kr

Månadsavgift från: 249kr

Transaktionsavgift från: 1,50kr

Direktbank:

Startavgift från: 1995kr

Månadsavgift från: 249kr

Transaktionsavgift från: 1,50kr

Totalt för allt:

Startavgift från: 5485kr

Månadsavgift från: 793kr

Transaktionsavgift från: 1,50kr

Klarna Checkout pris

Klarna delar inte upp allt så som SveaWebPay gör utan allt finns i ett och samma paket.

Totalt för allt:

Startavgift: 3995 kr

Månadsavgift: 599 kr

Transaktionsavgift: 2,95%.

Integration med betaltjänsterna

Båda tjänsterna erbjuder enkla integrationer med olika e-handelsplatformar. Nedan listar vi alla moduler och utvecklingsspråk man kan använda sig av när man ska använda plattformarna.

Klarna

Open-source moduler för:

Integrations paket för:

SveaWebPay

Open-source moduler för:

Integrations paket för:

Utöver det vi har listat ovan finns det flertal moduler till olika plattformar men de utvecklas inte utav klarna utan byggas av andra. Exempel på en sådana moduler kan vara Klarna för WooCommerce och SveaWebPay för WooCommerce.

Vilken tjänst är bäst för min e-butik?

Vi närmar oss nu den stora frågan – bör jag välja SveaWebPay eller Klarna, och varför? Vilka faktorer gör den ena något bättre än den andra? Vårt konkreta svar är att Klarna är bäst för samtliga kunder som vill kunna tillmötesgå deras egna kunder genom effektiva, smidiga och enkla system som är lätta och helt säkra samt riskfria att använda. Detta görs ytterst enkelt via Klarna eftersom kunder uppger väldigt lite information så som postnummer och epost eller personnummer. Dessutom är det få steg som behövs för att genomföra ett köp. Ofta ombes kunden bekräfta sitt köp redan innan genomförd betalning, vilket betyder att kunde inte försvinner på betalningsvägen. Säkerhetsåtgärder som dessa gör att Klarna inte bara är bra eftersom det är användarvänligt och välanpassat, men även eftersom det är ytterst säkert att genomföra köp via deras system både för kunder så väl som butikinnehavare.

Det är dessutom enkelt att komma igång hos Klarna eftersom man enkelt kan ringa in eller mejla sitt intresse för att påbörja en diskussion om hur man kan komma igång och vad man behöver. Dialogen är viktig och man får ofta det man vill ha genom denna interaktiva utgångspunkt, snarare än att man väljer förutbestämda och oanpassade alternativ som man sedan har svårt att förstå sig på. Det bästa är att börja med hjälp direkt och komma i kontakt med någon som vet vad de sysslar med – vilket de verkligen gör på Klarna. När man startar upp hos Klarna kan man dessutom kolla ifall man som webbutik har ett samarbete med en utav Klarnas partners och sponsorer, eftersom det då finns en hel del kampanjer och erbjudanden att hämta ut som gör det billigare för dig som startar upp en plattform från Klarna. Exempel på deras sammarbetspartners och leverantörer är Vaimo, Panagora, Nordic Web Team, Litium, Starweb och Avenla. Dessa är kända webbshopsleverantörer, så om du redan jobbar med en utav dessa så kan du dra nytta utav det. Gör du det inte så är det värt att fundera på. Sammarbeten och kontaktnät inom e-handel är något otroligt viktigt och önskvärt eftersom det ger stor utdelning och många förmåner. Som återförsäljare finns det med andra ord många fördelar. Utöver de tidigare nämnda webbshopsleverantörerna så finns det oroligt många fler, så var säker på att du har gått in på Klarna och kollat listan innan du bestämmer dig för att beställa eller ta kontakt med Klarna!

Vilka fördelar finns det med Klarna?

Följande är ett väldigt bra och summerande citat från Johan Bromé, som äger lajbansson.se:

Vi ser även att Klarna helt klart har nöjda kunder och får bra respons ifrån stora hemsidor och företag, vilket gör att vi även som mindre kunder kan känna oss säkra när vi köper deras tjänster. Vi ser också att många väljer Klarna just på grund utav dess smidighet och användarvänlighet som tidigare nämnt.

Som kund är det dessutom otroligt enkelt att ta hand om logistik och administration tack vare dessa tjänster. Allt man som e-handlare behöver göra är att skicka de varorna som har beställts via hemsidan och plattformen. Därefter får man betalt, oavsett betalsätt och vad som sker där emellan eftersom Klarna tar alla risker på vägen till betalning. För kunderna som handlar på din e-butik eller genom din webbshop börjar det med att de genomför ett visst köp, eller flera köp, under en månad. Därefter skickas en månadsfaktura ut där samtliga köp är samlade i ett. Därefter kan kunden välja att delbetala eller betala summan direkt. Oavsett så får man som butiksägare sina pengar på detta smidiga vis.

Man kan även göra det enklare för sig själv och sina kunder genom att välja fast delbetalning och genom att lägga till vissa lockande kampanjer. När man skaffar konto hos Klarna kan man erbjuda sina kunder fast betalning som är uppdelad i 6, 12 eller 24 månader. De kampanjer som erbjuds är säsongsinriktade och kommer runt sommar och jul, då man kan erbjuda samtliga kunder till sin webbutik att köpa och betala om tre månader, vilket är en väldigt effektiv kampanj som kan ökar försäljarsiffror markant under dessa säsonger. Marknadsföringsmaterialet inför kampanjer står Klarna för, vilket gör det hela ännu smidigare för dig som butiksägare och företagare.

Summering

För att summera det hela bifogar vi en infographic.

 

Föregående inlägg

Klarna direkt

Nästa inlägg

Går det att använda Swish på online-casinon?

1 kommentar

  1. Orod
    på 3 november, 2017 vid 09:03

    Hej!
    Det är lönsammare att köra med SveaWebPay enligt jämförelsen här. Klarna har varit bra i sin utveckling men tjänsten är onödig dyr. Konsument litar lika mycket till SveaWebPay som Klarna. Jag förstår inte varför ska man betala 2,9% av omsättningen till en betallösning när det finns billigare. Tänk på att både Klarna och SveaWebPay tjänar stora pengar på kunder som de få genom webbutiker. De riskerar endel på fakturor men inte på direktbetalningar och kort fast de tar samma procent på transaktionsavgiften.