Driva företag/ webshop

Rea ut mycket och jämt…

Just nu när man tittar ut i handel – Internethandel då tänker jag mycket att en del butiker lever endast på jämt sänkta priser…
Jag tänker på stora klädkedjor som tidigare fungerade endast som Postorder  och nu har de stora webshoppar med massa kläder.
Och kanske just den massa kläder gör att det måste säljas för vilket pris som helst.

Kläderna är från början billiga tycker jag – man för hem via brevlådan eller till mailboxen nya erbjudande och rabatter med sänkta priser, rabattkuponger etc.
Och då undrar jag: Hur mycket tjänar de verkligen på plaggen? Gör de det?
Knapt hinner de lansera ny vår/sommar kollektion då blir det en del av kläderna prissänkta, mitt på våren kommer nästa prissänkning och innan sommaren börjar de sänka priser på hela kollektionen.
Mellandagsrea börjar lång innan Jul och massvis med kläder skickas till deras Outlet.
En annan sak – att en del av kläder är skandalös fula och sänkt pris hjälper inte mycket.
En del kläder fotograferas inte på modeller och hur skall man veta hur de ligger på kroppen?
Dessutom man tappar lusten att bläddra genom alla sidor och välja något som man tycker om.

Det är någonting i hela det här processen som känns inte bra.

Överallt sänks priser och på varje hörn har vi priskrig.
Kläderna tillverkas massvis och de slutar bli snygga och i bra kvalité.
De reas ut hela tiden för att få plats för nya och inte snygga heller.
Hur gör ni? Säljer ni billigt eller dyrt i era webshoppar?
Rear ni era produkter i butiken direkt?
Beställer ni massvis nytt för att skapa rörelse i webshoppen?
Fotograferar ni kläder på modellen?
Frågar ni kunder hur vill de se kläder? På modellen eller utan?
Säljer ni mera till ordinarie pris eller sänkt pris.
Tycker ni att priskrig är bra eller satsar ni på kvalité?

 

 

Föregående inlägg

Hålla många bollar i luften..

Nästa inlägg

Hitta en produkt som säljer sig själv...

2 Kommentarer

  1. på 2 maj, 2012 vid 16:48

    Marginalerna i branchen är fruktansvärt höga så jag tror nog att dom har som idé att verka billiga, eller snarare att sälja billigt men vill inte att deras varor ska verka billiga.

  2. på 12 februari, 2017 vid 08:50

    Hej. Det är små marginaler på vissa saker som ska locka kunder.
    Problemet att vinsten blir lidande och företagen måste sälja mängder för att få ihop verksamheten.
    2017 som china också krigar på marknaden och i längden tror jag kunder kommer köpa mycket skräp som de inte behöver.
    Men ni kan räkna ut själv om china ligger på en vinst 3 kr på en liten produkt och man undrar hur kan de överleva.
    Men de kanske säljer till hela världen som marknad och just den prylen säljer 3 000 000 st x 3 så blir det en slant.
    Men håller man ut och lär sig hur man ska marknadsföra sig och inte måste stressa så kommer det. Tålamod och tid är viktigt.