Driva företag/ webshop

Skaffa ett kontor för din webbshop

Idag är det många som söker lyckan på nätet. Genom att säga detta menar vi att det är många som satsar på att bli egna företagare genom e-commerce. Här handlar det då om att sälja produkter eller tjänster online via en webbshop. Att sälja tjänster kommer att vara det minst krävande borsett från försäljning av digitala och nedladdningsbara produkter. Här ska det dock handla om fysiska produkter som säljs via webbshop på nätet. För de flesta börjar detta i mycket liten skala. En del stannar vid att vara liten till medelstor, medan andra expanderar kraftigt och snabbt.

När webbshopen expanderar

De flesta börjar med att driva webbshop från sina hem. Här kanske de använder sig av sitt garage eller källarutrymme som förråd och lager. Själva sitter de och svarar på frågor och tar beställningar via sin dator i sovrummet. Ja, så litet kan ett lyckat företagskoncept vara från start.

Om detta då expanderar kommer du både att behöva ett lager samt ett kontor. Detta för att du förmodligen behöver anställa människor samt att det idag är krångligt att driva företag från hemmet gällande avdrag och kostnader.+

Är det dags att starta fysisk butik?

Det stora frågan är vill du expandera bara på nätet eller vill du börja med fysisk försäljning. Ifall du bara vill expandera på nätet är kontor och lager ett perfekt alternativ eftersom du inte behöver det så centralt och hyran blir billigare. Men ifall du också vill expandera med fysisk butik är det bättre att skaffa en större butik där du kan ha ditt kontor och ditt lager i. Det gör att du inte behöver betala för flera hyror. En annan viktig sak att tänka på när du startar fysisk butik är kassasystem. Vi rekommenderar Sitoo kassalösningar för det eftersom du kan hantera dina online ordrar och fysiska i ett och samma system.

Saker du inte ska anställa människor för

När du behöver ett lager och ett kontor för din webbshop, tillkommer det också flera saker som måste göras. En av dessa kommer att vara kontorsstädning och städning av lagerutrymmen. I det fallet brukar det idag inte löna sig att anställa människor för detta, utan även de flesta stora företag hyr idag in personal för dessa arbeten.

Med det sagt kommer det vara en smart idé att hyra in en städfirma som tar hand om städning av kontor och lager. Här kan du då vara säker på att detta blir utfört kontinuerligt.

Anställa ny personal till webbshopen

Att sköta allting själv kommer inte att fungerar när en verksamhet expanderar. När den expanderar finns det dock utrymme för de kostnader som uppkommer genom att anställa personal. Innan du anställer personer på olika befattningar, ska du tänka ut var hjälpen behövs. Gör du det från början, kommer kostnadseffektivitet att uppstå, vilket lägger en kraftfull grund för fortsatt expansion.

Det första som kan behövas är en person som svara i telefon samt sköter inkommande order. I ett andra steg handlar det oftast om lager och packningspersonal. Vid det tillfället har dock verksamheten expanderat kraftigt och du vet precis hur saker och ting måste fungerar.

Föregående inlägg

Trustly expanderar för att hjälpa fler e-handlare

Nästa inlägg

Företag.nu - Sveriges nya företagsregister

Inga kommentarer

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *