Ge service som du själv skulle vilja få!
Vilken service! Hade jag fått i morse ett meddelande i mailboxen när jag hade hjälpt en kund.
När jag hade fått frågan från kunden igår tänkte jag först att det var mot inköpsvillkor i butiken och jag får svara NEJ till kunden.
Men sedan hade jag tänkt: Vad tråkigt för kunden! Villkor är för att hålla ordning men ibland får man göra undantag.
Därför hade jag svarat att kunden får köpa hela setet till setpris och inte pris för varje del trots att kunden hade köpt tidigare en del av setet endast.
Ja säljer ju ändå ett hel set och kunden blir glad! Jag skulle också bli det när jag själv skulle bli behandlat så. Varför kan jag inte göra en kund glad? För villkorens skull? Jag skulle bli himla glad att bli betraktat så eller ännu bättre.
Som bonus sade jag att jag lägger varan på samma faktura (inte skriver en ny faktura med en ny fakturaavgift) och dessutom förlänger jag förfallodatum.
1.På det här sättet har jag fått en ny nöjd kund i butiken. Som kanske återkommer och handlar flera gånger eftersom hon vet att här får man en bra service.
2.Kanske berättar hon om det för sina bekanta, kompisar och arbetskollegor och jag får nya kunder bland de. – Detta är det bästa marknadsföring som finns: Mun till mun marknadsföring.
3. Dessutom dagen hade börjats kanon och jag blev glad att jag hade gjort glad en kund. Och min och hennes dag började så bra!
Det kostar inte mycket mera att hjälpa en kund på bästa sättet och hitta en bra lösning i situationen . den bästa för kunden. Och jag lovar – du förlorar inte något. Du kan endast få en till nöjd kund.
Och det är det som räknas och gör butiken: glada och nöjda kunder.
Så lyft upp kunden och erbjud mera en han/hon förväntar sig – detta är en av nycklarna till att lyckas med webshopen.