Driva företag/ webshopStarta webshop

Driva en webshop

E-handeln ökar stort i Sverige och resten av världen. Allra störst är den dock i vårt grannland Norge. Här handlar varje person i genomsnitt för 23 000 kr per år på webben. Det som främst tilltalar med att handla online är förstås tillgängligheten 24 timmar om dygnet, samt att det är oerhört bekvämt att sitta med laptopen eller surfplattan i soffan och skicka iväg en beställning.

Precis allt går att få tag på online numera. Du kan till och med bygga ihop en ny bil på nätet, trots att du förstås inte kan beställa den där. Än så länge måste du vara i kontakt med en bilhandlare så att det blir rätt, då det trots allt är mycket pengar det handlar om. Samma sak gäller fastigheter, trots att mycket av planeringen kan göras online. Det som det säljs mest av på nätet är kläder, leksaker, musik, film och annat som är både smidigt att beställa och att få det skickat hem. Beställning av mat online är något som ökar stadigt och det finns till och med en sajt numera där man kan köpa produkter med kort utgångsdatum till ett mycket lågt pris.

Idag är tekniken för att driva en webbutik så utvecklad att de flesta lätt kan komma igång med sin försäljning. Det går att enkelt hyra sig en webbutik från ett flertal olika företag. Då ingår förutom design och underhåll av webbutiken även ett antal e-postadresser samt ett eget domännamn. Självklart kan du snickra ihop en egen webbutik om du är duktig på programmering eller överhuvudtaget utveckling av webbplattformar, men man ska komma ihåg att man då får ge sig på ganska avancerad felsökning om eller när något krånglar. Det är med andra ord skönt att hyra butiken och låta en supportgrupp ta hand om de eventuella fel som uppstår. Trots allt blir det fel ibland, som att produkterna inte visas som de ska, det strular med betalningsfunktionen eller beräkning av rätt fraktkostnad m.m.

Ett tips när du är intresserad av att starta en webbutik är att jämföra de olika aktörer som finns på marknaden som erbjuder färdiga webbutiker.

Några exempel på tjänster för att driva en webbutik:

  • Abicart – Exempel på webbutik som använder sig av Abicart är Frida & Fritiof
  • Shopify – Vi har tyvärr inga exempel men ifall du driver din webbutik med Shopify kan du kontakta oss
  • Egna lösningar med tex:
    • Woocomerce
    • Magento
    • Prestashop

Viktigt här är förstås priset, men allra viktigast är utförandet och designen. Webbutiken måste fungera bra i alla lägen, det ska vara lätt att navigera mellan olika sidor samt att hitta information. Vidare är det bra om den har stöd för integration av olika system när ditt företag växer, exempelvis olika ekonomi- och lagersystem. Den ska också ha stöd för olika betalningssätt. Priserna för webbutiker varierar en hel del och ibland finns olika paket att välja mellan, beroende på vilket behov man har. Det finns också de som erbjuder webbutiker helt gratis och detta kan förstås vara värt att undersöka.

De vanligaste aktörerna på marknaden idag när det handlar om betalningar på webben heter Klarna, Svea Webpay, Payson och Paypal. Klarna och Svea erbjuder ungefär samma tjänst, men kan skilja sig åt lite, så var noga med att jämföra dem innan du bestämmer dig. Exempelvis kan deras avgifter variera. Det finns två olika avgifter i detta fall att ha koll på. Dels är det avgiften i procent per köp och dels den fasta avgiften per köp. När du ser över dina betalningsalternativ är det bra att tänka på att erbjuda en så stor bredd som möjligt. Det är bra att kunna erbjuda både faktura, delbetalning, kortköp och direktbetalning via bank. Ytterligare ett alternativ som är bra att ha med är förskottsbetalning, i den händelse att en kund väljer detta. Då slipper man dessutom de avgifter som redan har nämnts.

Så hur når du då ut med din nya webbutik? Det tar en tid innan dina kunder hittar till dig och av den anledningen är det förstås viktigt att synas på olika sätt. Till att börja med är det bra att komma så högt som möjligt i sökningar på olika sökmotorer och därför är det en god idé att satsa tid och energi på sökmotoroptimering. Detta innebär att du använder sökord för både din sida och dina produkter som gör att dina kunder hittar dig. Många av de företag som tillhandahåller webbutiker har redan inbyggt stöd för dessa, så när du lägger in dina produkter kan du ange dessa sökord i en särskild textruta.

Andra sätt att nå ut med sin butik är kommunikation. Berätta om din butik för alla du känner och även de som du inte känner. Här spelar ofta sociala medier en stor roll, det vill säga Facebook, Twitter, Instagram med flera. Betala exempelvis gärna för en annons på Facebook, så att den når din specifika målgrupp. Var också aktiv i olika forum och gå med i ett e-handelsnätverk för likasinnade. Till slut börjar folk hitta till dig och du kan börja sälja. Att driva en egen webbutik kan vara riktigt kul och belönande, så länge man orkar ta tag i det grundläggande arbetet.

Föregående inlägg

Företag.nu - Sveriges nya företagsregister

Nästa inlägg

Next Deal: Intervju