Driva företag/ webshopMarknadsföring

Marknadsföring genom perception

Vi har pratat om att marknadsföring idag ser ut lite annorlunda än för några år sedan och dessutom utvecklar sig hela tiden.
Idag måste vi hitta på nya marknadsföringdskanaler om man vill nå till nya kunder. Idag känns det som smartast är bäst och den som hittar på en ny ej konventionell marknadsföringskanal är vinnare och ”köper” mest kunder.

Vad är marknadsföring genom perception?
Enkelt sagt – målet är att nå kunden genom hans/hennes sinne och avsluta processen med försäljning.

Exempel? På Internet har vi svårt att sälja genom smaksinne eller luktsinne, men vi kan använda synsinne i många aspekter eller t.o.m. hörsinne.
Nej, jag pratar inte om att spela musik i din webshop.

Men om du kan t.ex. skapa ett ord som ditt märke, dina varor som du säljer i butiken kunden skall koppla med… Så om kunden hör det här ordet så tänker direkt på din butik, på dina varor…

T.ex. – om du hör ordet säkerhet tänker du på Volvo bilar.
sökmotor – Google
socialmedia – Facebook,
connecting people – Nokia
texteditor – Word

Kolla vilka ord är lediga, vad kan du använda dig av idag!

Synsinne – lägg upp i din webshop många bilder på dina produkter, inte bara en eller två. Ta själv många bilder, visa på bilder det som framhäver dina produkter.

Lek med bild och ord hur mycket du vill för att skapa intresse bland dina kunder!

 

Föregående inlägg

Marknadsföring

Nästa inlägg

Först är bäst.