Driva företag/ webshopE-handelslösningarStarta webshop

Att välja e-handelslösning.

En av de viktigaste momenten i att starta en webshop är att välja en rätt e-handelslösning.

Det finns hur många som helst e-handelslösningar att välja – men du har egentlingen endast två val:
1. du skall hyra en e-handelslösning,
2. du skall bygga den själv – (inte riktigt, men nästan),

Att hyra är enkelt. Du hyr en färdig e-handelslösning som du betalar en månadsavgift för, får support och hjälp, kan köpa till många olika tillbehör – allt är klart – det är bara installera och börja sälja. (inte riktigt, men nästan).

Det finns hur många som helst e-handelslösningar som sagt.

Du kan välja oftast mellan brons, silver eller guldpaket.
Eller bas, mellan och proffs.
Eller: start, lilla, stor etc, etc…

Bland de olika paketen ingår olika tillbehör och du får välja dem själv, många tillbehör måste du köpa till från början, sedan när du blir bättre säljare kommer du på nya idéer och behöver mera tillbehör – och plötsligt börjar det bli dyrt. Och oftast börjar du känna begränsningar – att tillbehören som du behöver inte finns i den här e-handelslösningen, och dess värre kan du inte lägga till nya även om du skulle anlita någon utvecklare att bygga de åt dig.

Men fördelen är support, butiksmanual, kanske sökmotoroptimering (som fungerar inte riktigt bra alltid) och kort leveranstid.
En till nackdel kan vara att du har oftast uppsägningstid på butiken och leverantören hjälper inte dig kanske om du vill flytta den till en annan server.

Att bygga en e-handelslösning tar längre tid och kan vara dyrare i början. Du måste ha tålamod och du måste veta exakt hur vill du ha det. Och i början vet man kanske inte hur du vill ha det om du inte har något erfarenhet med att sälja via webshop. Om du har inte haft egen webshop redan.
Du måste ha också en duktig och kunnig utvecklare som du litar på, och som skall samarbeta med dig och bygga webshopen som du vill ha det. Som skall inte säga – det är omöjligt – för att ingenting är omöjligt – han kan bara det här eller inte. Om han inte kan, då är han inte duktig.
Men du måste veta exakt hur vill du ha din webshop. Allt från produkten, kassan, erbjudanden, betalningar, extra sidor, nyhetsbrev, kopplingar till ekonomisystem, inloggningar, bilder, beskrivningar, filer, backup, etc, etc….

Så det är bara välja: en färdig e-handelslösning eller en byggt.
Inte lätt att välja, du får ta dig ut på Internet och Googla: samla på färdiga e-handelslösningar och jämföra de med varandra, starta provbutiker hos några, kolla referenser och ringa till de som använder lösningen idag och fråga om de är nöjda.
Kolla med olika webbyråer hur bygger man egen webshop, samla info, offerter och kontakter. Räkna pengar och dela hur mycket kommer det att kosta dig per år, per månad. Inte bara butiken, men betalningslösningar ingår också, prisjämförelsesajter och kopplingar med ekonomisystem.

För många frågor?
För många osäkerheter?
Lämna gärna en kommentar här med dina frågor och funderingar så löser vi det.

Föregående inlägg

Farbror Google

Nästa inlägg

Priser på produkter?

1 kommentar

  1. jag har bestämt mig att bygga en butik i Word Press för att den här bloggen är byggt i Word Press | Driva webshop
    på 4 augusti, 2011 vid 22:56 — Svara

    […] Posted by iwona on augusti 4th, 2011 När man har bestämt sig att ha egen webshop då finns det två möjlighetter: 1. hyra en e-handelslösning, 2. bygga en e-handelsplattform […]

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *