Driva företag/ webshopSökmotoroptimering

Vikten av rätt Title på undersidor

Vi gör de allra flesta av våra webbplatser i WordPress. Ett system som är extremt enkelt att jobba med men som ändå har så många olika funktioner och är så pass flexibelt att man kan bygga allt från enklare hemsidor till mer komplexa lösningar.

I WordPress är det som standard att den rubrik man sätter på ett blogginlägg eller en artikel även blir sidans Title. Detta inte helt oväntat då Title är det engelska ordet för Titel. I många fall är det helt rätt att ha det så men det finns undantag. Att veta när man bör ändra och varför är viktigt för att öka antalet besökare på webbplatsen.

Vilken funktion har Title?

Den så kallade title-taggen, en av de viktigaste beståndsdelarna inom sökmotoroptimering, syns på tre sätt. För det första är det den text som syns uppe i webbläsarens ram längst upp. Nu är det inte speciellt många som tittar där uppe så ur den aspekten spelar det inte så stor roll vilken Title man väljer. Men det är bra att veta om att den syns där.

För det andra är det Title som Google visar i sökresultatet. Det är vad människor kommer att se som sökresultat och som även spelar stor roll gällande hur många som klickar in sig på sidan. Den som skriver ett blogginlägg med rubriken ”Hur gör man ärtsoppa?” kan mycket väl ha detta som Title. Det är vad som kommer att synas i sökresultatet och kan mycket väl locka besökare. Särskilt de som vill laga ärtsoppa.  Så det man ska komma ihåg är att Title attraherar besökarna.

Men det är inte bara besökarna som attraheras utan även Google. Att ha en Title som är ”Göra soppa” betyder att man även att synas högre på detta. Men vill man få in besökare som är intresserade kring ärtsoppa bör man ha med detta i title.

Så med andra ord – Title attraherar människor och Google.

Varför ändra?

Det finns tillfällen som rubriken på artikeln inte stämmer överrens med vilket budskap man vill ge till Google och till de som letar efter ett passande resultat efter en sökning på Google.

Exempel:

En webbplats har specialiserat sig på gräsklippare. De har skapat en underavdelning med en mängd recensioner. Detta är uppbyggt via en dropdown-meny så att det står ”Recensioner” högst upp och de som klickar på denna menyknapp får fram en mängd olika recensioner på exempelvis ”Husqvarna 58L”. I detta fall kommer alltså att artikelns rubrik vara ”Husqvarna 85L”.

En kort och egentligen intetsägande titel.

Rubriken kan vara detta eftersom alla som trycker på dropdown-menyn förstår att det handlar om en recension. Men det gör inte den som tittar bland sökresultaten på Google.

I detta fall skulle en Title kunna vara ”Husqvarna 58 L – Recension och omdöme”

Det skulle även attrahera Google att visa de som söker efter recensioner på denna modell att hitta rätt på ett lättare sätt.

Hur ändra?

I WordPress går det inte att ändra Title på ett enkelt sätt utan det som anges som rubrik på artikeln kommer bli dess Title. Men genom att installera något SEO plugin blir det betydligt enklare. Det finns flera att välja mellan men vi rekommenderar Yoast SEO av olika anledningar. En är just dess flexibilitet gällande Title.

När Yoast är installerat kan man sätta individuell Title på vardera artikeln. Detta gäller även Description.

En klar fördel för att synas rätt på Google samtidigt som det ska se snyggt ut på webbplatsen.

 

Föregående inlägg

Priser för drift av webbshop

Nästa inlägg

Så du har blivit med hemsida? Vad ska du ha den till?

Inga kommentarer

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *